Autor: Jakub Plaskura – studentská redakce Slezské
univerzity
Sametová revoluce je dodnes ve světě obdivována za svou
nenásilnou formu převratu, proto také nese přívlastek „sametová“. Symbolem
převratu byl právě sedmnáctý listopadový den, který si na Slezské univerzitě
hrdě každým rokem připomínáme. Před pěti lety se studenti MMT ve spolupráci se
Slezským divadlem v Opavě rozhodli natočit poutavý dokument Plné ruce
revoluce o procesu zkoušení stejnojmenné inscenace autorského textu dvou
mladých umělců Janka Lesáka a Natálie Preslové.
Na MMT vznikla už celá řada pozoruhodných snímků, proto jsme
se zeptali vedoucího oboru Martina Petráska, jak vzpomíná na tento film starý
pět let. „Dokument ze hry Plné ruce
revoluce byl pro nás jedním z těch významnějších projektů. Kromě popularizace
vědy se snažíme orientovat také na regionální témata, protože to považujeme za
jakousi společenskou povinnost a vlastně i součást třetí role univerzity. Navíc
je toto téma blízké režisérovi a kolegovi Petru Jančárkovi, který celou akci
supervizoval. Musím také vyzdvihnout skvělou spolupráci, kterou máme se
Slezským divadlem, a tak se občas stane, že se v některých společných
projektech potkáme. Myslím, že bude film velmi užitečný jako memento a doklad
toho, jak se k sametové revoluci stavěli tvůrci, kteří ji už díky svému věku
nezažili. A tím mám na mysli jak režiséra divadelního představení, o němž je
dokument, tak i naše studenty, autory samotného dokumentu.“
Jak ale vznikla celá idea natáčet film o připravovaném
dokumentárním dramatu na divadelních prknech, nám prozradil filmový režisér a
pedagog Slezské univerzity Petr Jančárek, který byl mentorem studentů MMT
v čele s Jindřichem Mižďochem při natáčení. „K nápadu na vznik
dokumentárního filmu „Plné ruce revoluce“ mne přivedl historik, kolega a
kamarád Jiří Suk, autor skvělé knihy Labyrintem revoluce, pojednávající
zevrubně o událostech listopadu 1989. Jako na odborného poradce se na něj
v roce 2015 obrátil Janek Lesák, mladý divadelní autor a režisér, kterého
oslovila činohra Slezského divadla, aby v Opavě uvedl svou vlastní hru Plné ruce revoluce. Historie vzniku studentského dokumentu se uzavírá tím, že
historik Suk věděl o mém pedagogickém působení v Opavě, takže mne
s Jankem Lesákem propojil. Pak už zbývalo jen domluvit podporu univerzity,
motivovat studenty a poskytnout projektu dramaturgické zázemí a pár technických
a organizačních rad.“
Jak už nastínil Martin Petrásek, spojujícím prvkem štábu
s režisérem inscenace Jankem Lesákem a dramaturgyní Natálií Preslovou byla
skutečnost, že oni sami 17. listopad 1989 nezažili. I když ne tak docela!
V případě Janka Lesáka se na světě teprve rozkoukávali. Režisér inscenace
se totiž narodil 12. listopadu 1989. O to, ale v celé inscenaci šlo, jak
dodává Petr Jančárek. „Jak sám Janek Lesák řekl. Chtěl napsat divadlo, které by
poskytlo na revoluci pohled očima lidí, kteří ji sami nezažili.“
Jestli se všem zúčastněným záměr povedl, jste mohli ohodnotit i
vy, protože Slezská univerzita si pro vás jako vzpomínku na listopadové
události exkluzivně připravila film Plné ruce revoluce. Film bylo možné zhlédnout na tomto místě do 24. listopadu 2020.