Slezská univerzita myslí na středoškoláky v distanční výuce; vytváří pro ně „opáčko“ z fyziky

  • Daniel Martínek
  • 08.06.2020
Matematika s fyzikou jsou pokládány za dva nejnáročnější předměty, které se na základních a středních školách vyučují. Zároveň u nich stačí málo, aby student dobře nepochopil jednu část učiva, tím ztratil souvislost s navazujícím učivem a zajímavý předmět se stává neoblíbeným či přímo strašákem. Obě tyto přírodovědní disciplíny tvoří významnou část jak vzdělávacího, tak vědeckého portfolia Slezské univerzity. Ta proto již v loňském roce zřídila pro první pomoc s matematikou Matematickou pohotovost, která s průběžnými šrámy žákům a studentům pomáhá formou individuálních konzultací. Nyní ve spolupráci s Mendelovým gymnáziem v Opavě začala vytvářet videa, která populárně osvětovou formou opakují a vysvětlují základní fyzikální jevy a zákony. Využila k tomu již zavedený a univerzitou podporovaný formát seriálu videí „Dobré vědět“, který již dva roky představuje zajímavosti z vědy a zejména fyziky a astronomie tak, aby zaujaly mladší publikum. Základy fyziky budou uváděny pod sub-brandem „Dobré vědět polopatě“.

Autor: Karin Martínková

Značka Dobré vědět se na kanálu Youtube poprvé objevila před více než dvěma lety. Stojí za ní autorská dvojice studentů Slezské univerzity, kteří se rozhodli zábavnou formou oblíbeného formátu youtuberských videí popularizovat veřejnosti zajímavé fyzikální jevy. Bc. Jiří Dobrý, který značce propůjčil svou tvář a hlas, je studentem navazujícího magisterského oboru Počítačová fyzika. Bc. Jiří Malík z oboru Audiovizuální tvorba má na starosti technickou stránku videí. Oba studenty pak podporuje mateřská Slezská univerzita, která jim pro tvorbu videí poskytuje jak technické zázemí, tak tvůrčí formou finanční podporu. Seriál si za dobu své existence vybudoval základnu stálých fanoušků, jejichž počet se již přehoupl nad 10 000. 

Použít formát videí se značkou Dobré vědět také pro středoškolskou fyziku se zrodil v univerzitním oddělení komunikace, oba autoři záměr přivítali. "V pořadu Dobré vědět jsme se zatím hlavně pokoušeli o popularizaci vědy. Prezentujeme zajímavé výsledky práce astronomů, fyziků a dalších vědců a k tomu přidáme trošku svérázného humoru. Podle statistik máme velké množství fanoušků právě mezi náctiletými, a tak nás nápad zařadit do pořadu základy fyziky nadchl. Náš pořad může být osvěžením hodiny fyziky přímo ve škole nebo jej učitelé mohou doporučit žákům jako odlehčení (ale nikoliv odbočení) při studiu.", zmínil za oba autory Jiří Dobrý.


Student Jiří Dobrý při natáčení Dobré vědět, foto: archiv Slezské univerzity Student Jiří Dobrý při natáčení Dobré vědět, foto: archiv Slezské univerzity


Situace související s pandemií, která tisíce žáků a studentů odstřihla od možností názorné výuky v učebnách škol, realizaci akcelerovala. Slezská univerzita se propojila s Mendelovým gymnáziem v Opavě, jehož ředitelka Mgr. Monika Klapková záměr uvítala: „Velice nás těší další spolupráci se Slezskou univerzitou a jsme vděční za videa, která zábavnou a srozumitelnou formou přibližují studentům fyzikální zákony a která mohou pomoci studentům i učitelům nejen při distanční výuce.“

Do vytipování témat, která jsou pro studenty obtížná, se zapojil kolektiv fyzikářů tohoto opavského gymnázia. Ti zároveň požádali o zakomponování dílů opakujících základní učivo tohoto předmětu. Zamýšlená série vydání celkem cca 30 fyzikálních kapitol tak začíná jedním z dílů vytvořených „na objednávku“, a to prvním Newtonovým zákonem. Následovat v rychlém časovém sledu budou 2 a 3. Newtonův zákon. Jak láká jeden z autoru Jiří Dobrý: „Druhý Newtonův zákon bude o silovém působení a třetí nám ukáže, že při startech raket do vesmíru zpomalujeme zemi. Sice mírně, ale přece. V dalším díle si povíme, co je standard jednotek SI a proč může stát miliardu dolarů, když standardy nebudeme dodržovat. Dále se podíváme na cestu zvuku a světla od zdroje až po naše smysly.“

Všechna videa budou dostupná pro všechny zájemce z řad žáků, studentů i dalších fanoušků na videokanále Youtube Dobré vědět a webových stránkách univerzity a Mendelova gymnázia. Vznik videí je spolufinancován Evropskou unií.