Autor: Jan Polák - studentská redakce Slezské univerzity v Opavě
Kdy jste zjistil, že fotografie je to, čím se chcete živit?
Asi před patnácti minutami… To byl žert, zjistil jsem to asi
v sedmi letech. Přišlo mi to jako nesmírně dobrodružné povolání. Takový Indiana
Jones s foťákem. Pak jsem si to ještě párkrát rozmyslel, měl jsem v hledáčku
povolání jako voják, kovboj, advokát nebo lékař, protože pocházím z lékařské
rodiny. Pak třeba spisovatel…nakonec jsem se vrátil k fotografovi.
Je pro Vás focení práce nebo koníček?
Je to můj život…
Vystudoval jste Institut tvůrčí fotografie. Kdo Vás na
Slezské univerzitě v Opavě ovlivnil nejvíce?
Vladimír Birgus! Nevím, jestli úplně ovlivnil, ale spíše mi
ukázal tu správnou cestu… Moc si ho vážím, stejně jako dalších báječných
kantorů Jindřicha Štreita, Václava Podestáta, Karla Poneše a všech ostatních.
Jakým směrem Vás studium na ITF posunulo?
Studium mi ukázalo tu správnou cestu k umělecké fotografii…
Jak vytvářet ucelené série, vystavovat, publikovat. Takže určitě tím správným
směrem. Navíc jsem se zdokonalil v oblastech fotografie, ke kterým bych se
jinak nedostal. A v neposlední řadě jsem díky studiu poznal mnoho opravdových a
skvělých přátel!
V roce 2014 jste vydal audiovizuální komiks PHOTOMAN!. Byl
to první projekt svého druhu v Česku. Neuvažujete o pokračování?
Byl to tehdy první projekt tohoto druhu nejen v Čechách, ale
i na celém světě. Pokračování však nepřipravuji, chci příběhy vyprávět spíše
formou cinemagrafových videí a ucelených příběhových sérií.
Pro web redbull.com fotíte rubriky WORKI'N a LIVI'N. V
případě LIVI'N – jak těžké je přemluvit osobnosti, které pro projekt fotíte,
aby Vás pustili do svého soukromí?
Pro Red Bull momentálně dělám dokonce pět rubrik. LIVI´N,
WORKI´N, COOKI´N, RIDI´N a čistě inscenovanou sérii o úspěšných talentovaných
lidech a jejich dětech JABLKOaSTROM. A abych se vrátil k Vaší otázce: Někdy ano
a někdy naopak vůbec. Záleží na konkrétním člověku.
Odmítl někdo?
To víte, že ano…
Podle jakých kritérií vybíráte osobnost do projektů do
WORKI'N a LIVI'N?
Do všech rubrik se snažíme vybírat neotřelé a talentované
osobnosti z řad umělců, sportovců a dalších zajímavých profesí.
Budou v budoucnu i zahraniční osobnosti?
Fotím také pro slovenský Red Bull, takže pokud to berete
jako zahraničí, tak budou a byli. Jeden díl LIVI´N jsem nafotil i v ruském
Petrohradu. Jinak kdo ví, je to ve hvězdách nebo spíše na zahraničním Red
Bullu.
Hodně se věnujete inscenované fotografii. Lákala Vás někdy i
neinscenovaná dokumentární fotografie, ke které mělo studium na ITF blízko?
Já se věnuji v podstatě pouze inscenované fotografii. Na
druhou stranu série LIVI´N je sice aranžovaná a svícená fotografie, ale jde
zároveň také o sociální dokument. Každopádně čistý dokument nedělám a dělat
nebudu, kromě fotek mé rodiny a přátel na analogové přístroje a mobilní
telefon… Ale dokument miluji, moc si vážím práce českých autorů Josefa
Koudelky, Jindřicha Štreita či Vladimíra Birguse. Ze zahraničních mám rád
fotografy jako Bruce Davidson, Sebastião Salgado, Martin Paar, Henri
Cartier-Bresson, Weegee a mnoho dalších!
V roce 2017 jste vyhrál Czech Press Photo – Grant Prahy.
Tušil jste, že něco takového může přijít?
Byl to můj sen! Netušil, ale věřil jsem tomu a doufal…
Ve stejném roce jste také nafotil sérii „Telefon“, z které
vzniklo cinemagrafové video. V sérii kritizujete dnešní uspěchanou a
přetechnizovanou dobu. Myslíte, že se situace od doby vzniku série změnila?
Je to pořád stejně na hov… Nemyslíte, že je příšerný pohled
na páry třeba v restauraci, kteří místo nadšeného hovoru tupě zírají na
obrazovky svých mobilů?! Ale taková je doba a nedá se s tím nic dělat….
Maximálně to kritizovat a dělat si z toho srandu.
Preferujete analogovou nebo digitální fotografii?
Oboje je parádní! Ale stěžejní práce tvořím digitálně… Na
analog fotím rodinné fotky, oblíbil jsem si zejména nový Polaroid, máme doma
středoformát Kiev, staré Canony, panoramatický Horizont, Praktiku a mnohé další
kousky.