Matematická pohotovost zaujala magazín Universitas. Věnuji ji hlavní téma

  • Martin Kůs
  • 26.05.2019
OPAVA – Opavský Brain Fitness a jeho Matematickou pohotovost, který loni v září vznikl jako společný projekt Mendelova gymnázia a Matematického ústavu Slezské univerzity v Opavě už média představila několikrát. Nápad i smysl aktivity zaujal nejen veřejná média, ale i média s čistě akademickým dopadem. Nejnověji se pak téma Matematické pohotovosti objevilo na stránkách portálu Univerzitas.cz, který rediguje Masarykova univerzita v Brně.
„Slezská univerzita otevřením své Matematické pohotovosti pro potřeby žáků a studentů z Opavy a okolí zaujala redakci Universitas natolik, aby téma matematiky jako strašáka většiny studentů a budoucích maturantů aktuálně zpracovala do hlavního tématu portálu,“ prozradil s radostí Daniel Martínek, vedoucí oddělení vztahů s veřejností Slezské univerzity. Jinými slovy můžeme říci, že Universitas se snaží článkem inspirovat další k podobnému kroku.

Jak portál uvádí, každoročně v Česku propadá z matematiky víc než pětina maturantů, kteří si ji k závěrečné zkoušce zvolili. Loni to bylo 22,3 procenta studentů, což je o 0,6 procenta více než rok předtím. Alarmující je to především proto, že věda čísel bude již brzy povinná pro všechny. Od jara 2022 by se měla maturita sjednotit na povinné tři předměty, a to i matematiky. Vyplývá to z návrhu novely školského zákona, který ministerstvo školství poslalo do vnějšího připomínkového řízení. Právě matematika je přitom u maturit nejvíce problémovým předmětem.


A opavský model se zdá být jedním z prvků, které by mohly tuto situaci měnit. Nebude to hned, ale měnit strach v zájem, nebo dokonce lásku, je jednou z dobrých cest. Tento strach často pramení z nepochopení látky a tím i ztráty souvislosti s navazujícím učivem. To v textu mimo jiné vysvětluje také zástupce ředitele Matematického ústavu v Opavě Michal Málek: „U matematiky skoro vždy platí, že pochopení aktuálně probírané látky je základní podmínkou pro porozumění následujícímu učivu. To je na ní to krásné a záludné zároveň. V praxi většina rodičů zná nárazovou situaci, kdy dítě ve škole látku při výkladu úplně nepochopí, nebo si neumí poradit s domácím úkolem. Právě zde chce být naše Matematická pohotovost kompetentním kamarádem, který pomůže s akutním problémem.“

Nový obrázek

Opavská Matematická pohotovost se na několik týdnů stala místem řady konzultací žáků základních i středních škol se studentkami Matematického ústavu Slezské univerzity. Navštívili ji ale i studenti z míst mimo Opavu a přilákala také žáky ze zahraničí, kteří sem opakovaně zavítali v doprovodu svých českých “spolužáků“.

Vedle matematické osvěty, můžeme-li tak poslání Matematické pohotovosti nazvat, je významný a inspirativní i další rozměr celého projektu, a to v tzv. třetí roli vysokých škol. Jak víme, jedná se o působení akademické sféry ve veřejném sektoru, a tím vlastně přímá podpora rozvoje regionu, kde Slezská univerzita v Opavě sídlí.

Portál Universitas nepřináší jen popis nápadu a jeho praxe, ale i rozhovor s Davidem Slosarczykem, pracovníkem Matematického ústavu Slezské univerzity v Opavě, který stál za nápadem zřídit Matematickou pohotovost, a který v rozhovoru hodnotí její význam a první zkušenosti z doučování žáků.

„Universitas je webový portál, který přináší aktuální informace z prostředí vysokých škol o vědě, vzdělávání a výzkumu. Nabízí nejen aktuality, ale také podrobné analýzy palčivých témat, rozhovory s osobnostmi akademického světa, komentáře a rovněž nabízí zprávy ze zahraničí, vše z oblasti vysokého školství,“ doplnil k magazínu Universitas Daniel Martínek.

Slezská univerzita v Opavě je zapojena do projektu, jehož součástí je portál Universitas.cz, od jeho počátku v roce 2017. Společně se zástupci připojených českých vysokých škol se realizační tým Slezské univerzity pravidelně účastní zasedání, na kterých se projednává obsahová náplň portálu, jeho vnější prezentace, podpora a koncept směřování projektu.

Nový obrázek


Nový obrázek


Nový obrázek