Doktorand ITF Radovan Kodera vystavuje v Divadle Jiřího Myrona

  • Jiří Kubza
  • 25.10.2021
První, co vás upoutá na portrétových fotografiích doktoranda Institutu tvůrčí fotografie Radovana Kodery, jsou jednoznačně oči. Vyjímají se a svítí ve tvářích fotografovaných a až magicky přitahují pohledy diváků. Za tímto fascinujícím efektem stojí tzv. anti-Scheimpflugův princip, kterého umělec využívá. Unikátní metoda spočívá v použití speciálního velkoformátového přístroje, který dokáže zaměřit jen na konkrétní přímku a její bezprostřední okolí.

Autor: Alena Poskerová - studentská redakce Slezské univerzity

„Portréty tímto způsobem fotografuji od roku 2011. V roce 2012 tvořily vybrané portréty mou praktickou bakalářskou práci na Institutu tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě. Vystavené portréty jsou klasické bromostříbrné zvětšeniny,” uvádí Radovan Kodera v úvodním popisu své ostravské výstavy.

Známý umělec toho má za sebou opravdu hodně, mimo jiné kariéru dokumentárního fotografa, pedagoga, kurátora, organizátora výstav a autora knih. Mezi jeho nejznámější počiny patří například dokumentární soubory Plzeň v sametové revoluci, Slavnosti svobody 1990, Psychiatrická léčebna v Dobřanech, Židovské hřbitovy západních Čech, Tady žili židé, Osudy zmizelých, Stopy holocaustu. Z publikací stojí za zmínku Židovské hřbitovy západních Čech (1997) nebo Miroslav Zikmund – Z Plzně až na kraj světa (2014).

Nyní jako by všechny své předchozí zkušenosti a vědomosti spojil v jedno a dal průchod unikátnímu stylu fotografie, který se se svou jednoduchostí a pravdivostí snaží nahlédnout do nitra lidské duše.

„Oči jsou nejen smyslovým orgánem, ale i prostředkem neverbální komunikace. Očima se můžeme tázat, vyjádřit souhlas, vzdor, radost, smutek i vztek. Zároveň jsou oči vizuálně výrazným charakteristickým rysem člověka. Pohled z očí do očí může být prvním vzájemně vyslaným signálem a obvykle napoví, jak bude probíhat další komunikace,” popisuje Radovan Kodera své fotografie.

Výstava bude otevřena až do 8. 12. 2021 vždy hodinu před představením.


Zdroj: Ukázka fotografií z výstavy Radovana Kodery