Autor: Karin Martínková
Jaké byly začátky Institutu tvůrčí fotografie v Opavě?
Nedávno jsme našli v našem archivu dopis, který jsem už
1. února 1990 poslal přípravnému výboru Slezské univerzity s návrhem na
začlenění fotografie do univerzitního programu. Bylo to jenom několik týdnů po
sametové revoluci a pár dnů po zvolení Václava Havla prezidentem
Československa, ale pořád si na to dobře pamatuji. Na okamžik, kdy mi začátkem
ledna 1990 zatelefonoval fotografický nadšenec Vojtěch Bartek. Že prý
v Opavě vzniká nová univerzita a zda bych se nechtěl pokusit udělat
z Institutu výtvarné fotografie Svazu českých fotografů její novou
katedru. Na první pohled to vypadalo jako úplně bláznivý nápad. Vždyť v té
době bylo možné v celém bývalém sovětském bloku vysokoškolsky studovat fotografii
jenom na pražské FAMU a na Vysoké škole pro knižní umění a grafiku
v Lipsku. Ale rozhodli jsme se, že to zkusíme. Napsal jsem jakýsi zárodek
akreditačních materiálů pro bakalářské studium fotografie, v nichž jsem
v mnohém zkopíroval studijní programy vytvořené legendárním profesorem
Jánem Šmokem pro Katedru fotografie FAMU, kde jsem tehdy učil. Jezdil jsem na
různé přípravné výbory nové univerzity a každého tam přesvědčoval, že
kombinované studium fotografie je přesně to, co by se v Opavě mělo učit. Získal
jsem Šmokovu podporu a také podporu tehdejšího vedoucího Katedry fotografie
FAMU Miroslava Vojtěchovského, kteří nebrali potenciální novou fotografickou
katedru jako konkurenci, ale jako vítaného partnera. A přesvědčil jsem několik
skvělých fotografů, abych je mohl uvést mezi budoucími pedagogy vedle těch,
kteří už na Institutu výtvarné fotografie učili.
A ono se to podařilo. Mezi prvními obory, které bylo možné
už od podzimu 1990 studovat na nové opavské fakultě, jež byla zpočátku součástí
Masarykovy univerzity v Brně (samotná Slezská univerzita vznikla až o rok
později), byla i fotografie. Přihlásilo se nám mnoho zájemců o studium, ale
zpočátku jsme jim kromě dobrých učitelů a jedné kanceláře nemohli nabídnout
téměř nic. Ovšem postupně se nám podařilo vybudovat fotoateliér, odbornou
knihovnu, počítačovou učebnu nebo depozitář, jaký by nám mohlo závidět leckteré
muzeum. Nejdůležitější však bylo, že na Institutu postupně vznikl skvělý tým
pedagogů, který zahrnoval jak výrazné fotografy různých generací a různého
tvůrčího zaměření, tak i odborníky na jiné obory, jako jsou sociologie,
typografie nebo dějiny umění. A že se jeho členové vzájemně respektovali a
mnohdy i přátelili. Bylo potom přirozené, že se taková přátelská a neformální
atmosféra přenesla i mezi studenty. Z mnoha lidí, kteří se dříve neznali,
se na Institutu stali přátelé na celý život.
ITF prošel za třicet let své existence velkým vývojem.
Postupně, nepochybně i díky podpoře od vedení univerzity a fakulty, se stal
školou s mezinárodním renomé, kde velká část studentů i několik pedagogů
pochází ze zahraničí a kam se každoročně hlásí několikanásobek uchazečů, než
může být přijato. Získal akreditaci na doktorské studium, na habilitační řízení
a na řízení pro jmenování profesorem. Mezi absolventy Institutu dnes najdeme
děkanku umělecké fakulty a řadu pedagogů vysokých i středních škol, držitele
prvních cen ze soutěže World Press Photo, laureáty významných cen Oskar Barnack
Award a Hasselblad Masters či nominovaného člena legendární agentury Magnum,
tvůrce, jejichž díla byla vystavena v Pompidouově centru v Paříži,
Muzeu výtvarných umění v Bostonu, Muzeu Ludwigových v Kolíně nad
Rýnem, Bundeskunsthalle v Bonnu, v Metropolitním muzeu fotografie v
Tokiu a v dalších prestižních institucích, vedoucí fotografických galerií
a desítky fotografů, kteří se výborně uplatňují v praxi.
Na Institutu, který je proslulý svou srdečnou, tvůrčí a přátelskou atmosférou, je místnost, ve které se schází pedagogický sbor, nazýváte ji s laskavým humorem Sborovna. Která velká jména české fotografie za těch 30 let touto místností prošla a kdo si v ní vaří kávu dnes?
Někteří pedagogové si v ní vaří kávu už téměř tři desetiletí, kromě mne třeba Jindřich Štreit nebo Jiří Siostrzonek, bez nich si Institut vůbec nedovedu představit. Někteří další, jako Pavel Mára, Václav Podestát, k nám přišli o trochu později. Z několika našich absolventů se stali úspěšní pedagogové, například z Dity Pepe, Tomáše Pospěcha, Karla Poneše či Ondřeje Durczaka. Dnes máme velmi kvalitní pedagogický sbor, v němž jsou z deseti kmenových pedagogů dva profesoři a pět docentů. Ale vzhledem k tomu, že na ITF máme kolem 250 studentů, samozřejmě bychom vše nezvládli jenom s kmenovými pedagogy. Na výuce se proto podílí dalších devět externích pedagogů, mezi nimiž jsou významní představitelé reklamní fotografie Štěpánka Stein a Marian Beneš, grafik Otakar Karlas, dokumentaristé a fotoreportéři Peter Korček, Arkadiusz Gola, Michał Szalast, Jan Brykczyński a Rafał Milach, který se věnuje i konceptuální a intermediální tvorbě. A kávu si v naší nevelké sborovně samozřejmě vaří i sekretářka Ivana Mikolášová, správce ateliéru a digitální učebny David Macháč, správce knihovny a archivu Lukáš Lamla a Miroslav Zeman, který se nám stará o IT. Tři jmenovaní kromě oficiálních funkcí vytvářejí také už legendární tým pro instalování výstav, který precizností a rychlostí práce udivuje i v mnoha předních muzeích a galeriích. Když se ve sborovně sejdeme najednou, musíme si přinášet židle i z jiných místností.
Další otázky se týkají Vás osobně, člověka, který oprávněně může Institut tvůrčí fotografie považovat za své, velmi úspěšné dítě: sám jste mimo jeho vedoucího také uznávaným fotografem (mimo jiné laureátem titulu Osobnost české fotografie 2005), aktivním propagátorem české fotografie v zahraničí, autorem řady oceněných knih a úspěšných výstav doma i v zahraničí, historikem fotografie, kurátorem a vysokoškolským profesorem – zbývá Vám vůbec čas na vlastní fotografickou tvorbu?
Musí zbývat, i když bych ho chtěl mnohem více. Stále se zabývám fotografiemi ve stylu subjektivního dokumentu, dokončuji dlouholetý časosběrný portrétní projekt, připravuji nové výstavy. Letos na podzim mne čekají výstavy v Lublani, Vídni a Budapešti. Před časem jsem začal zpracovávat své dokumentární fotografie o životě v sedmdesátých a osmdesátých letech v Československu, Polsku, NDR, Rumunsku, Sovětském svazu, Bulharsku a dalších zemích. Většina z nich zůstávala nepublikována ve formě negativů po dlouhá desetiletí. Připravil jsem z nich knihu s názvem Tak mnoho, tak málo. Fotografie z doby, kdy se tak mnoho muselo a tak málo smělo, a stejnojmennou výstavu, která byla uvedena na Měsíci fotografie v Bratislavě, festivalu Transphotographiques v Lille, v galerii KUPE v Opavě a v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. Měl jsem velkou radost, že výstava měla dobrý ohlas jak od diváků, kteří tu dobu zažili na vlastní kůži, tak od mladých návštěvníků, kteří mají jenom mlhavou představu o životě za komunismu.
A máte také čas na psaní knih?
Toho je naštěstí více i v době pandemie. Během loňských
lockdownů se nám podařilo s Pavlem Scheuflerem napsat rozsáhlou knihu Česká
fotografie v datech 1839-2019, která vyšla v nakladatelství Grada. A
taky jsem napsal text a podílel se na sestavení nové knihy Jindřicha Štreita Village
People, v níž se objevila řada jeho dosud nepublikovaných fotografií
z vesnic na Bruntálsku během normalizace. Kniha vyšla v pěti jazycích
a doprovází ji putovní výstava, která po premiéře ve Vídni bude od konce září
představena v Kolíně nad Rýnem. A
mnoho času jsme s Ondřejem Durczakem, Michałem Szalastem, Lukášem Lamlou,
Josefem Mouchou, Václavem Podestátem, Karlem Ponešem a dalšími spolupracovníky
věnovali přípravě téměř čtyřsetstránkového katalogu k výstavě 30+. Publikujeme
v něm nejenom stovky studentských fotografií, ale také kompletní seznamy
všech bakalářských, diplomových a disertačních prací a výběrové seznamy
významných skupinových výstav, vydaných knih pedagogů a studentů a největších
úspěchů studentů za 30 let existence Institutu.
Samozřejmě bych mohl zmínit výstavy a zastoupení ve sbírkách
v různých prestižních našich i zahraničních galeriích či desítky knih,
z nichž dvě vydala jedna z nejlepších vysokých škol světa The
Massachusetts Institute of Technology v americké Cambridgi. Ale za
největší profesní úspěch považuji skutečnost, že Institutu tvůrčí fotografie se
tak dobře daří a že se pro tolik lidí stal doslova srdeční záležitostí. To by
ale nebylo možné bez skvělých kolegů a studentů.
Vladimír Birgus je fotograf, kurátor, historik fotografie, profesor a vedoucí Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě. Jeho fotografie byly představeny na 65 autorských výstavách a jsou zastoupeny v mnoha sbírkách (např. Uměleckoprůmyslové museum v Praze, Moravská galerie v Brně, Muzeum umění Olomouc, Slovenská národná galéria v Bratislavě, Muzeum Śląskie v Katovicích, San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco, Houston, The Museum of Fine Arts Houston, Tokyo Metropolitan Museum of Photography, Yokohama Museum of Art). Je autorem a spoluautorem 45 knih včetně Tschechoslowakische Fotografie der Gegenwart (Kolín nad Rýnem a Heidelberg 1990), Česká fotografická avantgarda 1918-1948 (Praha a Stuttgart 1999, Cambridge a Londýn 2002), František Drtikol (Praha 2000), Jaroslav Rössler – Czech Avant-Garde Photographer (Cambridge a Londýn 2003), Česká fotografie 20. století (Praha 2010), Dita Pepe (Praha 2012), Na první pohled. Výběr z české fotografie 20. a 21. století (Olomouc 2016) a Česká fotografie v datech 1839-2019 ( Praha 2021). Byl kurátorem a spolukurátorem mnoha výstav v řadě muzeí a galerií např. Moderní krása: Česká fotografická avantgarda 1918-1948 (Barcelona, Paříž, Lausanne, Praha a Mnichov 1998-1999), Česká fotografie 20. století (Praha 2005, Bonn 2009), Intimní svět Josefa Sudka (Paříž a Ottawa, 2016-2017) a Avantgardní fotograf Jaromír Funke (Praha a Paříž, 2017, Frankfurt / M., 2018).