• 1

Festival Na cestě pod širým nebem? Dobrý nápad našich studentů!

  • Radim Šlezingr
  • 16.06.2021
Multižánrový festival Na cestě, který každoročně pořádají studenti Kulturní dramaturgie v divadelní praxi pod záštitou Slezské univerzity v Opavě, se tento rok konal již počtrnácté. Tento ročník byl význačný především tím, že se konal v netradičních venkovních prostorách Arkády v opavských Dvořákových sadech.

Autor: David Kocián – studentská redakce Slezské univerzity

Dlouhé období poznamenané pandemií koronaviru vnitřním ani venkovním akcím jakéhokoliv druhu zrovna nepřálo. Studenti Kulturní dramaturgie spolu s pedagogy se nevzdali naděje. A přesto, že mnohdy situace vypadala beznadějně, pokračovali v přípravách. Tento přístup se jim nakonec vyplatil a festival se tak ve dnech 9. a 10. června 2021 uskutečnil. Studenti předvedli odvahu a touhu experimentovat s dramatickými texty. Pro návštěvníky si tak připravili tři scénická čtení a tradičně se zhostili rolí režisérů, dramaturgů, scénografů a herců. Burn baby burn, Rande s feministou a Tancuj se mnou - to byla stěžejní část programu.

„Jsem velmi ráda, že i přes veškerá úskalí se festival Na cestě konal. Prvotní pochyby kvůli venkovnímu prostoru se ukázaly jako zbytečné a naopak nás tento prostor inspiroval k tomu, abychom festival takovou formou třeba uskutečnili i v dalších ročnících,“ říká za organizační tým studentka Lenka Kendeová.

Letos poprvé dali organizátoři festivalu přednost alternativní scéně. Ačkoliv se nejednalo o zcela svobodné rozhodnutí, ale o nutnost kvůli přetrvávajícím proticovidovým opatřením, vše dopadlo na výbornou. Arkády ve Dvořákových sadech se ukázaly jako místo, které má své kouzlo a potenciál pro divadelní aktivity. Studenti známé opavské podloubí ještě zvelebili poetickou výzvou, na kterou zareagovalo mnoho známých i neznámých umělců. Celou svou sbírkou Černá orchidej přispěl i Daniel Palma. Jednotlivé sloupy tak po celou dobu zdobily vytištěné básně mnoha poetů.

Jediným online programem festivalu bylo Na co jsem nezapomněl – pásmo ze vzpomínek slezského spisovatele Frana Směji. S jeho dílem i osobností diváky seznámil editor stejnojmenné publikace Mgr. Martin tichý, Ph.D. S ukázkami z publikace vystoupila studentka Kulturní dramaturgie Michaela Šmídová a absolventka stejného oboru Natálie Janyšková pod vedením Mgr. Jany Cindlerové, Ph.D. 


(Zleva) N. Kárská, A. Krybus a A. Staníčková ve scénickém čtení Burn baby burn. (Foto: Štěpán Bajt)


Celým festivalem diváky provedly studentky Lenka Kendeová a Anna Staníčková, které se ujaly také slavnostního zahájení s mnoha proslovy. Poté již následovalo první scénické čtení Burn baby burn francouzské herečky a dramatičky Carine Lacroix. V hlavních rolích se představily Anna Staníčková a Nela Kárská, které si na pomoc přizvaly studenta střední školy Adama Krybuse. Arkády se pro toto scénické čtení staly doslova přirozeným místem, které svými grafity trefně dokreslilo pokleslou atmosféru benzínky, na kterou zapomněl i čas, kde se děj příběhu odehrává. Burn baby burn je dobrodružství dvou mladých dívek, které se setkají na opuštěné benzínce, jedna utíká, druhá polorozpadlý, zapomenutý objekt považuje za domov. Diváci tak měli možnost sledovat střet dvou světů jedné generace.

Prvním vystupujícím hostem festivalu byla hudební skupina Kompaktní risk, ve které účinkuje absolventa Kulturní dramaturgie, zpěvačka a herečka Karolína Hýsková, která se svou klavírní kolegyní Kateřinou Marií Kraft zazpívala různé jazzové, šansonové i muzikálové hity. Návštěvníci si poslechli také autorskou tvorbu obou umělkyň. 


T. Krejčová a M. Labaj ve scénickém čtení Rande s feministou. (Foto: Štěpán Bajt)


Druhý den festivalu odstartovalo scénické čtení Rande s feministou z pera britské dramatičky Samanthy Ellis. Hlavní role ztvárnili Tereza Krejčová a Marek Labaj. Bohužel plány inscenátorů zhatil krátký déšť a muselo se hrát venku, zatímco diváci byli přesunuti pod střechu Arkád. Herci si i za značně ztížených podmínek vedli dobře. Diváci si tak mohli užít komedii o boření stereotypů, ve které Kate, jež miluje zlobivé kluky, potká Steva, který nejenže není zlobivý, ale navíc je feminista.

Posledním scénickým čtením v programu bylo drama české autorky Jany Špaňurové Tancuj se mnou. Hlavních rolí se ujali Lenka Kendeová a Matěj Václavek, kteří si nastudovali hořký příběh o samotě, nenaplněné lásce a zoufalství ženy, která svádí souboj s nejsilnějším nepřítelem - sama se sebou. Citlivé téma s emocionálním přesahem bylo příjemnou dramatickou tečkou z dílny studentů Kulturní dramaturgie v divadelní praxi.


Scénické čtení Tancuj se mnou je velmi komorní záležitostí, proto bylo hlediště přizpůsobeno. (Foto: Štěpán Bajt)


Posledním bodem programu a zábavnou třešinkou na dortu byli již velmi dobře známí komici Jakub Plaskura, Adam Poštolka, Jakub Horák, Jakub Hajduch a Matěj Straka ze Stand up comedy show Poplach. Návštěvníci se smáli zábavným historkám o vztazích nebo politice. Své místo si našly i jazykové hříčky. Dokonce přišli také papež s Babišem. Jakub Hajduch svou hudební vložkou skvěle propojil jednotlivé výstupy. O nečekaných překvapeních by mohl povídat Jakub Plaskura, který se během svého výstupu neplánovaně seznámil s místní bezdomovkyní, jež se nečekaně stala součástí celé show. Možná o tom příště uslyšíme ve zcela novém výstupu. Klukům není nic svaté. A mantinely? Ty prostě neexistují! Poplach se tak postaral o velmi příjemné zakončení festivalu, ze kterého návštěvníci odcházeli s úsměvem na tváři.


Stand up comedy show Poplach a její tisková konference samotného papeže. (Foto: Štěpán Bajt)


I přes veškeré nesnáze, se kterými se organizátoři museli vypořádat, se uskutečnil festival nabytý skvělou atmosférou a výborným programem. O úspěšnosti festivalu mluví i fakt, že všechny židle byly zcela obsazené a návštěvníci se výborně bavili.  


Skvělou atmosféru festivalu Na cestě si můžete připomenout v tomto videu