TYP STUDIA:

FORMA STUDIA:

FAKULTA:

A

Obor je koncipován tak, aby poskytl komplexní filologické vzdělání v oblasti anglistiky a amerikanistiky. Studium v sobě zahrnuje jak složku jazykovědnou, tak i literární. Jazykovědná složka obsahuje předměty uplatňující postupy diachronní lingvistiky, jakož i lingvistiky synchronní. Velmi výrazně se zde uplatňují také kontrastivní postupy poskytující komplexní vhled do struktury a zákonitostí anglického jazyka. Budování odborné filologické kompetence je v průběhu studia neodlučně spjato s komunikační praxí, která umožňuje organické spojení teoretické a praktické složky jazykovědného vzdělání v oblasti anglistiky a amerikanistiky. Literární složka oboru studentům poskytuje komplexní uchopení vývoje a rozmanitých podob anglicky psané literatury. Celý literární blok studia klade důraz na kulturní pluralitu, která je nepřehlédnutelným charakteristickým rysem starších i nových anglicky psaných literárních textů. Jazykovědná i literární složka nabízí kromě povinných předmětů také předměty povinně volitelné, které umožňují prohloubení zájmu o danou oblast a rozšíření znalostí zvolené problematiky.

Obor je koncipován tak, aby poskytl komplexní filologické vzdělání v oblasti anglistiky a amerikanistiky. Studium v sobě zahrnuje jak složku jazykovědnou, tak i literární. Jazykovědná složka obsahuje předměty uplatňující postupy diachronní lingvistiky, jakož i lingvistiky synchronní. Velmi výrazně se zde uplatňují také kontrastivní postupy poskytující komplexní vhled do struktury a zákonitostí anglického jazyka. Budování odborné filologické kompetence je v průběhu studia neodlučně spjato s komunikační praxí, která umožňuje organické spojení teoretické a praktické složky jazykovědného vzdělání v oblasti anglistiky a amerikanistiky. Literární složka oboru studentům poskytuje komplexní uchopení vývoje a rozmanitých podob anglicky psané literatury. Celý literární blok studia klade důraz na kulturní pluralitu, která je nepřehlédnutelným charakteristickým rysem starších i nových anglicky psaných literárních textů. Jazykovědná i literární složka nabízí kromě povinných předmětů také předměty povinně volitelné, které umožňují prohloubení zájmu o danou oblast a rozšíření znalostí zvolené problematiky.

Moderní ICT, mobilní a webové aplikace, kybernetická bezpečnost, internet věcí, e-government, drony, robotika a další. Nikoli memorování poznatků, ale výuka systémového myšlení a individuální přístup. Abstrakce, analýza, algoritmizace. Řada volitelných předmětů. Příklady profilací na míru, více či méně technických: (a) Vývoj, správa a bezpečnost pokročilých ICT, (b) Aplikace ICT ve veřejné správě, e-government. Porozumíte fungování počítačových sítí, jejich infrastruktuře a bezpečnosti. Naučíte se používat návrhové a vývojové nástroje, programovat a pracovat s databázemi.Týmově spolupracovat na vývoji a správě informačních systémů a aplikací. Vytvářet a řídit IT projekty v komerční i veřejné sféře, včetně legislativních souvislostí. Aktivně používat oborovou angličtinu, příp. i němčinu.

Cílem studijního oboru je vychovávat absolventy zaměřené na pravěkou a středověkou archeologii na bázi teoretických i praktických poznatků, odpovídajících současné úrovni rozvoje vědního oboru. Studium se bude orientovat na pravěkou a středověkou archeologii českých zemí (s nezbytnými přesahy do střední Evropy) a to především z hlediska heuristického. Tato výuka je soustředěna v povinných předmětech a doplněna širokou škálou dalších doplňujících předmětů. Student získává v rámci studia základní znalosti a dovednosti manažerské, technické, informatické, přírodovědné, historické, muzejnické a památkářské a pochopení jejich vzájemných souvislostí v rámci archeologie jako odborné činnosti (nauky), nezbytné znalosti teorie a metod přípravy a realizace archeologického výzkumu a základního zpracování jeho výsledků. Součástí studia je osvojování teoretických konceptů oboru, archeologického klasifikačního systému a jeho náplně (hmotné kultury pravěku a středověku) v rámci středoevropském. V průběhu studia se seznámí s problematikou archeologické památkové péče, tvorby a ochrany archeologických sbírek i zásad jejich využití jako pramenů odborné činnosti i součásti kulturního dědictví.

Cílem studijního oboru je vychovávat absolventy zaměřené na pravěkou a středověkou archeologii na bázi teoretických i praktických poznatků, odpovídajících současné úrovni rozvoje vědního oboru. Studium se bude orientovat na pravěkou a středověkou archeologii českých zemí (s nezbytnými přesahy do střední Evropy) a to především z hlediska heuristického. Tato výuka je soustředěna v povinných předmětech a doplněna širokou škálou dalších doplňujících předmětů.

Posluchači oboru Astrofyzika jsou po absolvování základního kursu fyziky a základního kursu matematiky a informatiky vedeni ke zvládnutí základů teoretické fyziky, jež jim umožní pochopit výchozí principy matematického modelování procesů probíhajících ve vesmíru. Významnou složkou studia je využití výpočetní techniky, numerických metod a příprava multimediálních programů, jež absolventům umožní uplatnění v široké škále technicky zaměřených profesí vyžadujících dobré zvládnutí počítačové techniky. Teoretické vzdělání, jež získají, je vede k přesnému myšlení a umožní jim rychlou orientaci i v dalších oborech. Pohled na tento obor trochu JINAK

Cílem studia je poskytnout ucelené teoretické a praktické vzdělání v oblasti audiovizuální tvorby ? napříč žánry, motivovat studenty k vlastní tvůrčí činnosti, zajistit jim nejen možnost konzultace, ale také pravidelné spolupráce s profesionálními tvůrci v profesionálních podmínkách, a dosáhnout tak vysoké míry připravenosti na praktické působení ve všech oblastech audiovizuální, zejména rozhlasové a televizní tvorby, nebo na práci v jiných kulturních a společenských institucích. Program je strukturován se záměrem prohloubit posluchačovy znalosti v oblastech historie a současnosti audiovize a kinematografie s tím, že se může dále specializovat na scenáristiku, dramaturgii či režii audiovizuálních děl nebo na digitalizaci, restaurování, dlouhodobé uchování a zpřístupňování národního, resp. evropského kulturního dědictví ve státních i oblastních archivech, muzeích, knihovnách a galeriích, nebo může pozornost upřít k tvorbě kreativních kulturních projektů. Smyslem je připravit na výkon povolání odborné pracovníky schopné odpovědného a samostatného provádění specifických činností v oblasti audiovize, kulturních institucí a při nakládání s kulturním dědictvím nevyčíslitelné hodnoty pomocí moderních digitálních technologií. Studijní program proto zahrnuje kromě výuky dějin a teorie audiovizuální kultury také přednášky a semináře z oblasti základů estetiky, audiovizuálních a informačních technologií, autorského práva, animace kultury, sociologie kultury, managementu či marketingu. Velký důraz se přitom klade na praktickou výuku pod vedením specialistů z praxe se zázemím digitální laboratoře Kabinetu audiovizuální techniky Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity. Součástí studia je také praxe v tuzemských institucích.

Cílem studia je poskytnout ucelené teoretické a praktické vzdělání v oblasti audiovizuální tvorby - napříč žánry, motivovat studenty k vlastní tvůrčí činnosti, zajistit jim nejen možnost konzultace, ale také pravidelné spolupráce s profesionálními tvůrci v profesionálních podmínkách, a dosáhnout tak vysoké míry připravenosti na praktické působení ve všech oblastech audiovizuální, zejména rozhlasové a televizní tvorby, nebo na práci v jiných kulturních a společenských institucích. Obor je strukturován se záměrem prohloubit posluchačovy znalosti z oblasti jazyka, literatury, filmové tvorby, médií. Studijní program proto kromě výuky rozhlasových a televizních žánrů, zahrnuje i přednášky a semináře zaměřené na společenský kontext, masovou komunikaci a kulturu vůbec. Velký důraz se klade na praktickou část výuky.

B

Cílem studia je poskytnout ucelené teoretické a praktické vzdělání v oboru bohemistika, a to rozšířením kompetencí absolventa v synchronní a diachronní lingvistice a literární vědě. Důraz je kladen na schopnost analýzy, interpretace a tvůrčí práce s rozmanitými druhy textů za pomocí kritického využití a aplikace lingvistických, literárněvědných i estetických metod a teorií.

C

The field of study will deepen the knowledge of computer physics. Prepares for application in a number of areas of classical and modern physics, mathematics and informatics; meets the needs of independent scientific work. Provides knowledge of computer modeling of physical processes with knowledge of numerical methods and special mathematical software, preparing for development of software products. In the specialization / field of Computer Science Physics leads to erudite independent creative activities at the border of physics and computer science.

he Master of Computer Science and Technology degree aims at preparation of fully qualified professionals for design, development, use and maintenance of advanced ICT products. Topics include computer graphics, artificial intelligence techniques, knowledge, expert and multiagent systems, robotics and drones, process management, supercomputing and more. o No text memorizing, but systems thinking and individual approach. o Abstraction, analysis, algorithmization. o Practical topics of diploma theses in collaboration with leading ICT companies. o Scholarships and research participation for talented students. o Expert English knowledge enhancement.

Č

Bakalářský studijní obor Česká literatura poskytuje ucelené bohemistické vzdělání praktického zaměření. Základem studia je nezbytná znalost české gramatiky, spisovné výslovnosti a stylistiky, kterou si posluchači dále prohlubují v praktických cvičeních. Důležitým nástrojem pro zvládnutí tvůrčí práce s živým jazykem je lingvostylistická analýza literárních textů. Na tyto základní disciplíny navazují dále dějiny české, slovenské a světové literatury, literatura pro děti a mládež, literární teorie, dějiny literární vědy a přednášky o vztahu literatury k jiným druhům umění, Literárněhistorické i literárněteoretické výklady doplňují semináře zaměřené na porozumění literárního, resp. teoretického textu a tvořivou práci s ním. Studenti jsou rovněž seznámeni se základy žurnalistiky, publicistiky a editorské praxe, včetně praktických cvičení z literární kritiky. Mohou získat také znalosti z přípravy pořadů pro rozhlas nebo zkušenost z přímé literární tvorby v rámci účasti na výběrových seminářích. V blocích povinně volitelných a volitelných disciplín studenti rozšiřují své vědomosti směrem k příbuzným společenskovědním oborům a dále prohlubují znalosti získané v profilujících předmětech.

Bakalářský studijní obor Český jazyk a literatura poskytuje ucelené bohemistické vzdělání. Je kombinován se studiem jiného jazyka z programu Filologie (angličtina, němčina, italština), nebo s nejazykovými obory z programu Humanitní studia. Provázání s dalším oborem sleduje posílení praktického zaměření studia v bakalářském stupni.

Bakalářský studijní obor Český jazyk a literatura poskytuje ucelené bohemistické vzdělání. Je kombinován se studiem jiného jazyka z programu Filologie (angličtina, němčina, italština), nebo s nejazykovými obory z programu Humanitní studia. Provázání s dalším oborem sleduje posílení praktického zaměření studia v bakalářském stupni.

H

Studijní obor je koncipován v souladu s Národním kvalifikačním rámcem terciárního vzdělávání pro oblast historických věd. Poskytuje studentům široký rozhled po základních historických disciplínách včetně politických, hospodářských sociálních a kulturních dějin. Reflektuje tak vývoj tzv. nového politického dějepisectví, které klade důraz na interdisciplinární spolupráci historie a příbuzných disciplín a současně se v nových úhlech pohledu se například vrací k výzkumu státu coby klíčové politické instituce a vazbě státu a společnosti. Pozornost je ovšem věnována i badatelským proudům sledujícím role elit, konfliktů a politické komunikace při utváření podoby časově a teritoriálně odlišných společností. Vštěpuje studentům základní praktické dovednosti v oblasti metodologie, práce s historickými prameny, orientaci v aktuálních proudech výzkumu a prezentace výsledků.

Studijní obor je koncipován v souladu s Národním kvalifikačním rámcem terciárního vzdělávání pro oblast historických věd. Poskytuje studentům široký rozhled po základních historických disciplínách včetně politických, hospodářských sociálních a kulturních dějin. Reflektuje tak vývoj tzv. nového politického dějepisectví, které klade důraz na interdisciplinární spolupráci historie a příbuzných disciplín a současně se v nových úhlech pohledu se například vrací k výzkumu státu coby klíčové politické instituce a vazbě státu a společnosti. Pozornost je ovšem věnována i badatelským proudům sledujícím role elit, konfliktů a politické komunikace při utváření podoby časově a teritoriálně odlišných společností. Vštěpuje studentům základní praktické dovednosti v oblasti metodologie, práce s historickými prameny, orientaci v aktuálních proudech výzkumu a prezentace výsledků. Oboje navržen jako kombinovatelný s dalšími (půl)obory tak, aby byl posílen interdisciplinární charakter vzdělávání.

Studijní obor je koncipován v souladu s Národním kvalifikačním rámcem terciárního vzdělávání pro oblast historických věd. Poskytuje studentům široký rozhled po základních historických disciplínách včetně politických, hospodářských sociálních a kulturních dějin a zároveň jej připravuje k různým praktickým činnostem v historických a muzeologických disciplínách. Skladba předmětů ve studijním plánu odpovídá nejnovějším poznatkům na poli historie a muzeologie a připravuje absolventy k práci jak v oblastech dokumentace předmětů a písemností, bibliografie, heuristiky, určené k vědeckému výzkumu, tak i k práci v paměťových institucích, tedy v muzeích, archivech, resp. do jisté míry i vědeckých institucích, absolventi jsou využitelní i v příslušných specializacích státní správy.

I

Cílem studia je podstatným způsobem zvýšit kvalifikovanost profesí zabezpečujících střední a vyšší články řízení informačních a knihovnických systémů a služeb pro instituce všech typů a zaměření; dále rozšířit aktuálně potřebu vysokoškolsky vzdělaných profesionálů, vybavených potřebnými teoretickými a zejména praktickými informatickými znalostmi pro praktické působení v informačních službách zaměřených na různé profesní skupiny, a také pro provoz veřejných knihoven, a středisek odborných informací. A v neposlední řadě zabezpečit další studium vybraných absolventů bakalářského studia knihovnicko-informačních oborů, kteří budou připraveni ke zvládnutí sofistikovaných metod práce s informacemi.

Cílem studia ve studijním programu Moderní informatika je připravit absolventy na kariéru v profesích vyžadujících vysokoškolské vzdělání bakalářského stupně profesního typu v oblasti vzdělávání Informatika ? ve specializovaných podnicích a institucích zabývajících se programováním či jinými vývojovými pracemi, evidencí a zprostředkováváním informací, analýzou, návrhem a nasazením informačních, databázových a jiných počítačových systémů, nebo ve státní správě.

Cílem studia ve studijním programu Moderní informatika je připravit absolventy na kariéru v profesích vyžadujících vysokoškolské vzdělání bakalářského stupně profesního typu v oblasti vzdělávání Informatika ? ve specializovaných podnicích a institucích zabývajících se programováním či jinými vývojovými pracemi, evidencí a zprostředkováváním informací, analýzou, návrhem a nasazením informačních, databázových a jiných počítačových systémů, nebo ve státní správě.

Cílem studia v navrhovaném studijním programu je vychovat jednak řídící a vysoce kvalifikované výkonné pracovníky odpovědné za vytváření a provoz systémů informační podpory uživatelů pracujících v jednotlivých odvětvích vědy a techniky, budujících informační systémy pro podporu strategického řízení organizací a firem, a jednak řídící i výkonné pracovníky odpovědné za vysoce kvalifikované služby spojené s veřejným zpřístupňováním knihovních fondů v klasické i elektronické formě, resp. zprostředkovávání tzv. občanských informací včetně kultury v městech a regionech. Cílem je podstatným způsobem zvýšit kvalifikovanost profesí zabezpečujících střední a vyšší články řízení informačních a knihovnických systémů a služeb pro instituce všech typů a zaměření; dále rozšířit aktuálněpotřebu vysokoškolsky vzdělaných profesionálů, vybavených potřebnými teoretickými a zejména praktickými znalostmi pro působení v informačních službách zaměřených na různé profesní skupiny, a také pro provoz různých druhů knihoven a středisek zprostředkovávajících odborné informace. A v neposlední řadě zabezpečit další studium vybraných absolventů bakalářského studia knihovnicko-informačních programů, kteří budou připraveni ke zvládnutí sofistikovaných metod práce s informacemi.

Cílem studia ve studijním programu Informatika a angličtina je připravit absolventy na kariéru v profesích vyžadujících vysokoškolské vzdělání bakalářského stupně profesního typu v oblastech Informatika a Filologie (se zaměřením na anglický jazyk). V předmětech z oblasti vzdělávání Informatika připravujeme studenty na profesní dráhu v podnicích a institucích zabývajících se programováním či jinými vývojovými pracemi, analýzou, návrhem a nasazením informačních, databázových, znalostních a jiných počítačových systémů. V předmětech z oblasti vzdělávání Filologie si studenti výrazně zlepšují svůj projev a schopnost komunikace zejména v jazyce anglickém a možnými zaměstnavateli jsou kulturní a vzdělávací instituce, mezinárodní společnosti (především technologicky zaměřené), marketingové firmy a další. Obecně se absolventi mohou uplatňovat zejména na pracovních pozicích vyžadujících technologické a komunikační kompetence. Také mohou pořizovat překlady odborných publikací z oblasti Informatika.

Cílem magisterského studijního programu Informatika je výchova vysokoškolsky plně kvalifikovaných odborníků pro oblast informačních technologií. Absolvent se seznámí s nejnovějším vývojem v oborech jako umělá inteligence, počítačová grafika, robotika, zpracování obrazu a videa, paralelní výpočty včetně využití grafických karet, procesní řízení ve firmách, bezpečnost informačních systémů a další.

Cílem studia ve studijním programu Informatika je připravit absolventy na kariéru v profesích vyžadujících akademickou průpravu v oblasti Informatika ? ve specializovaných podnicích a institucích zabývajících se programováním či jinými vývojovými pracemi, analýzou, návrhem a nasazením informačních, databázových, znalostních a jiných počítačových systémů, nebo ve státní správě. Absolventi jsou taktéž připraveni pro další studium v navazujícím magisterském studijním programu patřícím do oblasti vzdělávání Informatika.

Cílem studia ve studijním programu Informatika je připravit absolventy na kariéru v profesích vyžadujících akademickou průpravu v oblasti Informatika ? ve specializovaných podnicích a institucích zabývajících se programováním či jinými vývojovými pracemi, analýzou, návrhem a nasazením informačních, databázových, znalostních a jiných počítačových systémů, nebo ve státní správě. Absolventi jsou taktéž připraveni pro další studium v navazujícím magisterském studijním programu patřícím do oblasti vzdělávání Informatika.

Studijní program Italština je tříletý, v prezenční formě. Jeho základem je moderní filologie a je koncipován jako ucelený studijní program s praktickým zaměřením, čemuž odpovídá i synchronní pohled na jednotlivé jazykové plány. Cílem programu je, aby absolvent vedle zvládnutí praktických jazykových dovedností získal rozsáhlé znalosti v oblasti lingvistické a literárněvědné. Velký důraz je kladen na oblast tzv. lingvoreálií. Program je koncipován tak, aby umožňoval další jak kvantitativní, tak i kvalitativní přizpůsobení předchozímu vzdělání i potřebám trhu práce. Na dosažení stanoveného cíle a na zvyšování úrovně oboru pozitivně působí rozsáhlá mezinárodní spolupráce s italskými univerzitami v rámci programu Erasmus, a to s univerzitami v Římě, v Turíně, v Chieti Pescara a ve Viterbu, která studentům italštiny umožňuje vykonat část studijního programu v Itálii.

Cílem studijního oboru italština je dokonalé ovládnutí praktického jazyka, vybavit ho teoretickými jazykovými znalostmi a rovněž poskytnout ucelený přehled po literatuře, kultuře a reáliích Itálie. Je přitom kladen důraz na vyváženost mezi praktickou stránkou jazyka rozvíjením a upevňováním jednotlivé jazykových dovedností na straně jedné, a získáváním teoretických znalostí obecně lingvistických, gramatických a lexikálních na straně druhé pro vytváření pevného teoretického základu k dobrému pochopení jazykového systému italštiny. Studiem jazyka i šířeji chápaných reálií tak vzniká komplex dovedností a znalostí, které jsou spolehlivým východiskem nejn pro uplatnění absolventa v praxi, ale také pro magisterské studium téhož oboru.

K

Cílem studia je příprava kvalifikovaných a kompetentních pracovníků pro práci v odborných, specializovaných i vědeckých knihovnách všech typů a dále v informačních střediscích spravujících a zpracovávajících informace. Studijní program nabízí poznatky potřebné k doplňování, zpracování a organizaci knihovního fondu a informačních zdrojů, dále teoretické a praktické znalosti pro poskytování knihovnických a informačních služeb, včetně práce s uživateli se specifickými potřebami, a s uživateli a čtenáři v dětském a v mladistvém věku. Důraz je kladen na poskytnutí teoretických a praktických dovedností budoucím informačním profesionálům, včetně knihovníků pro specializované knihovny a informační střediska. Zaměřuje se na přípravu odborníků v oblasti knihovědy, rozvoje a využívání metod akvizice, organizace, uchovávání, vyhledávání, distribuce a využívání dokumentů a informačních zdrojů, dále v oblasti organizace poznání, tvorby a uplatňování informační politiky a podpory informační společnosti. Nedílnou součástí výuky je kvalifikovaná příprava pracovníků, informačních odborníků a vedoucích pracovníků středního stupně řízení, a to zejména pro informační instituce a vědecké knihovny, kteří budou schopni kompetentně provozovat a budovat knihovnicko-informační služby, zpřístupňovat informace z vědy, techniky, hospodářství, kultury, umění, legislativy, výzkumu a vývoje, s využitím všech soudobých metod, informačních technologií a technických prostředků.

Obor z oblasti historických věd je koncipován s akcentem na prohloubení spolupráce s praxí a přípravu absolventů s perspektivou uplatnění absolventů na trhu práce v oblasti kultury, kulturní historie a služeb. Reaguje na požadavky praxe v kontextu podpory rozvoje regionů se specifickými problémy a rysy, podpory vzdělávání a kulturně historické kultivace společnosti, práce s osobami se specifickými potřebami a klientskými požadavky, stejně jako historizace, prezentace a didaktizace kulturního dědictví v celé jeho šíři. Cílem oboru je připravit absolventa disponujícího potřebnými teoretickými znalostmi a profesními dovednostmi, otevírajícími mu možnosti uplatnit se v praxi a reagovat na potřeby trhu práce, včetně restrukturalizujících se provinčních regionů s potenciálem k rozvoji v oblasti terciální sféry.

M

Posluchači se seznámí v kurzech fyziky, matematiky a monitorování životního prostředí s fundamenty fyzikálních disciplín aplikovatelných v oblasti monitorování a ochrany životního prostředí a s principy měření vybraných fyzikálních veličin charakterizujících životní prostředí a nezbytných k jeho monitorování. Získají základní znalosti v oblasti působení antropogenních faktorů na jednotlivé složky životního a pracovního prostředí, ekosystémy a lidské zdraví. Budou seznámeni s fyzikálními vlastnostmi atmosféry, zvládnou základy matematického modelování některých fyzikálních procesů znečištění ovzduší, vod a půd a hodnocení kvality ovzduší, vod a půd. Dále budou seznámeni se základy veřejné správy, jejími aplikacemi při ochraně životního prostředí a s příslušnou legislativou. Významnou složkou studia je zvládnutí výpočetní techniky při měření fyzikálních veličin charakterizujících životní prostředí, aby absolventi byli schopni kvalifikovaně používat při monitorování a ochraně životního prostředí moderní měřící techniku, včetně návrhů, realizace a provozování složitých měřících systémů umožňujících sběr a zpracování dat.

Studijní obor je koncipován v souladu s Národním kvalifikačním rámcem terciárního vzdělávání pro oblast historických věd. Poskytuje studentům široký rozhled po základních historických disciplínách včetně politických, hospodářských sociálních a kulturních dějin a zároveň jej připravuje k různým praktickým činnostem v historických a muzeologických disciplínách. Skladba předmětů ve studijním plánu odpovídá nejnovějším poznatkům na poli historie a muzeologie a připravuje absolventy k práci jak v oblastech dokumentace předmětů a písemností, bibliografie, heuristiky, určené k vědeckému výzkumu, tak i k práci v paměťových institucích, tedy v muzeích, archivech, resp. do jisté míry i vědeckých institucích, absolventi jsou využitelní i v příslušných specializacích státní správy.

N

Základem studia je moderní filologie. Vedle zvládnutí jazykových kompetencí absolvent získá znalosti a dovednosti v oblasti lingvistické a literárněvědné, přičemž velký důraz je kladen na oblast tzv. lingvoreálií. Výuka jednotlivých předmětů je zajišťována Ústavem cizích jazyků. Studijní obor Němčina (dvouoborová) lze studovat jen v kombinaci s dalšími obory (např. Angličtina, Italština, Český jazyk a literatura, Archeologie, Historie, Knihovnictví) dle aktuální nabídky univerzity.

Základem studia je moderní filologie. Vedle zvládnutí jazykových kompetencí absolvent získá znalosti a dovednosti v oblasti lingvistické a literárněvědné, přičemž velký důraz je kladen na oblast tzv. lingvoreálií. Výuka jednotlivých předmětů je zajišťována Ústavem cizích jazyků. Studijní obor Němčina (dvouoborová) lze studovat jen v kombinaci s dalšími obory (např. Angličtina, Italština, Český jazyk a literatura, Archeologie, Historie, Knihovnictví) dle aktuální nabídky univerzity.

Cílem studia je získat komplexní filologické vzdělání v oblasti germanistiky. Důraz je kladen nejen na komplexní vhled do struktury a zákonitostí německého jazyka a budování odborné filologické kompetence, ale také získání komunikačních schopností, které umožňují organické spojení teoretické a praktické složky jazykovědného vzdělání. Dalším cílem je získání vědomostí o vývoji a rozmanitých podobách německy psané literatury a získání dovednosti v oblasti interpretace literárního textu. Důraz je přitom kladen na kulturní pluralitu, která je nepřehlédnutelným charakteristickým rysem starších i nových německy psaných literárních textů. V neposlední řadě je studium věnováno překladatelským disciplínám a kontrastivnímu pohledu na jazyk, stejně jako didaktickým disciplínám s ohledem na rozšíření profilu absolventa a zvýšení kvality připravenosti absolventa pro vstup na trh práce. Na dosažení stanovených cílů pozitivně působí mezinárodní spolupráce s německými a rakouskými univerzitami v rámci partnerských smluv, stipendijních programů Studienbörse Germansitisk, DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) a ÖAD (Österreichischer Austauschdienst) a programu Erasmus+, které umožňují absolvovat část studia v zahraničí.

O

Cílem studijního oboru je komplexní příprava absolventa, jenž se plně orientuje ve sféře ochrany kulturního dědictví - její teorie, dějin a principů, zásad a metod jejího praktického uskutečňování - a umí své znalosti, schopnosti a dovednosti plně využít v praxi; disponuje přitom vysokoškolskými znalosti pro specializované oblasti sféry kultury, zvláště pak umělecké kultury, jež korespondují s náplní kulturních institucí, podílejících se na ochraně kulturního dědictví (muzea, památková péče, galerie), jak i při šíření poznatků z oblasti prostřednictvím sdělovacích prostředků, redakcí kulturně společenských periodik apod., a dále ve shodě se specializací i v oblasti státní správy a samosprávy, v činnosti nestátních a nevládních organizací, občanských iniciativ apod.

T

Koncepce oboru a jeho výuka odpovídá potřebám samostatné tvůrčí vědecké a odborné práce. Studenti jsou vedeni k týmové práci, ke spolupráci s odborníky v oblasti matematiky, informatiky, technických oborů a k efektivnímu využívání výpočetní techniky při matematickém modelování fyzikálních procesů. Získávají předpoklady pro následné doktorské studium a pro rychlou specializaci ve vědeckých výzkumných ústavech zabývajících se základním i aplikovaným výzkumem, připraveni jsou rovněž pro působení v prakticky zaměřených profesích. Exaktní myšlení rozvíjené při vědecké práci v teoretické fyzice, dovednosti v aplikování metod moderní matematiky a efektivní využívání počítačové techniky umožňují uplatnění absolventů i v oblastech, jako jsou služby a veřejná správa.

The field of study will deepen the knowledge of theoretical physics. Prepares for application in a number of areas of classical and modern physics, mathematics and informatics; meets the needs of independent scientific work. Provides knowledge of computer modeling of physical processes with knowledge of numerical methods and special mathematical software, preparing for development of software products. In the specialization / field of Theoretical Physics emphasis on knowledge from classical, relativistic and quantum physics.

Cílem studia je vysokoškolská kvalifikace ve všech hlavních oblastech výtvarné, reportážní, dokumentární a užité fotografie i historie, teorie a kritiky fotografie, odborná příprava pro oblast fotografické historie, teorie a kritiky a pro oblast kurátorství fotografických výstav. Pohled na tento obor trochu JINAK

Cílem studia je kvalifikovat studenty v oblasti volné i užité fotografické tvorby. Absolventi mají nalézt uplatnění v odborných oblastech a zde samostantě pracovat. Studijní program poskytuje tříleté kombinované bakalářské studium základních oblastí výtvarné, dokumentární, reportážní, reklamní a módní fotografie, intermediální tvorby i historie, teorie a kritiky fotografie, managementu ve fotografii, počítačových úprav fotografií, technologie fotografie, zonálního systému, grafické úpravy a typografie, přípravy fotografických publikací vydávaných v klasických nakladatelstvích i samonákladem, počítačové grafiky, ale i dějin výtvarného umění, psychologie umění, sociologie a dalších oborů. Akademickému zaměření studijního programu odpovídá velký důraz na výuku dějin fotografie, teorie fotografie, dějin výtvarného umění a dalších teoretických předmětů a požadovaná kvalita a rozsah bakalářské teoretické práce. Velký význam má i výuka managementu v oblasti fotografie, zaměřená na přípravu a propagaci výstav, přípravu autorských portfolií, trh s fotografiemi, distribuci knih, práci na dlouhodobých fotografických projektech, publikování na Facebooku a Instagramu apod. Většina praktických předmětů zahrnuje čtyři skupiny cvičení. Ta jsou vždy zadávána a explikována příslušnými pedagogy na čtyřdenních konzultacích, pořádaných ve dvouměsíčních intervalech. V době mezi konzultacemi studenti tato cvičení individuálně zpracovávají a předkládají je pedagogům k písemným hodnocením s případným vyznačením chyb a optimálních řešení. Podrobnější analýzy probíhají na další konzultaci, kdy jsou také zadávány další skupiny cvičení. Známky a zápočty jsou udělovány vždy až po splnění všech praktických cvičení, vypracování písemných testů a úspěšném absolvování ústních zkoušek. Vzhledem k této specifické organizaci studia, které se v praxi plně osvědčilo, je studium rozděleno jen na ročníky a nikoliv na semestry a všechny známky a zápočty jsou udělovány až na závěr akademického roku.

U

Obor Učitelství němčiny pro střední školy akcentuje především praktickou a pedagogicko-didaktickou složku studia německého jazyka, čemuž odpovídá i nabídka povinných a povinně volitelných předmětů. Předměty jazykovědné povahy a předměty z oblasti německy psané literatury jsou studentům i nadále nabízeny coby volitelné předměty, které dále prohlubují kompetenci studentů v dané oblasti. Cílem je připravit budoucí středoškolské učitele němčiny na profesní dráhu, která předpokládá vysoký stupeň jazykové odbornosti, zevrubnou orientaci v oblasti literatury a reálií německy mluvících zemí, a především pak schopnost nabyté vědomosti adekvátně uplatnit v pedagogické praxi.

V

Cílem studia v navrhovaném studijním programu je vychovat jednak řídící a vysoce kvalifikované výkonné pracovníky odpovědné za vytváření a provoz systémů informační podpory uživatelů pracujících v jednotlivých odvětvích vědy a techniky, budujících informační systémy pro podporu strategického řízení organizací a firem, a jednak řídící i výkonné pracovníky odpovědné za vysoce kvalifikované služby spojené s veřejným zpřístupňováním knihovních fondů v klasické i elektronické formě, resp. zprostředkovávání tzv. občanských informací včetně kultury v městech a regionech. Cílem je podstatným způsobem zvýšit kvalifikovanost profesí zabezpečujících střední a vyšší články řízení informačních a knihovnických systémů a služeb pro instituce všech typů a zaměření; dále rozšířit aktuálněpotřebu vysokoškolsky vzdělaných profesionálů, vybavených potřebnými teoretickými a zejména praktickými znalostmi pro působení v informačních službách zaměřených na různé profesní skupiny, a také pro provoz různých druhů knihoven a středisek zprostředkovávajících odborné informace. A v neposlední řadě zabezpečit další studium vybraných absolventů bakalářského studia knihovnicko-informačních programů, kteří budou připraveni ke zvládnutí sofistikovaných metod práce s informacemi.