Výzkumné centrum pro sociální začleňování bylo zřízeno začátkem května 2018. Děkan fakulty, prof. PhDr. Rudolf Žáček, Dr., vedením centra pověřil doc. PhDr. et PhDr. Martina Kaleju, Ph.D.
Pracoviště ve své agendě zahrnuje:
• zajištění vedení výuky vybraných studijních předmětů a kurzů v prezenční, kombinované a celoživotní formě vzdělávání u akreditovaných studijních programů a vzdělávacích programů celoživotního vzdělávání uskutečňovaných jinými fakultními vědecko-pedagogickými pracovišti,
• vlastní vědecko-výzkumné, vědecko-rozvojové a vědecko-inovační projektové aktivity a součinnost v uvedených aktivitách realizovaných fakultou nebo rektorátním pracovištěm,
• aktivity spojené s přípravou, realizací, zabezpečením a zajištěním evaluace, včetně aktivity související s tvorbou studijních materiálů či dílčích komponent v rámci komplementárních procesů akreditace vlastních studijních programů a vzdělávacích programů celoživotního vzdělávání, případně takových, jejichž agenda je koordinována jiným vědecko-pedagogickým pracovištěm fakulty a centrum se na výše uvedených aktivitách svou participací podílí, nebo bude podílet,
• vedení závěrečných bakalářských, diplomových a kvalifikačních prací v rámci výše uvedených studijních programů a vzdělávacích programů celoživotního vzdělávání uskutečňovaných na fakultě,
• aktivity týkající se rozvoje internacionalizace nejen v rámci agendy pracoviště, ale v rámci celého rozsahu fakulty,
• aktivity související s tzv. třetí rolí univerzit, zejména součinnost a angažovaná participace na veřejném životě prostřednictvím aktivní účasti v odborných, expertních, profesních, kulturních, uměleckých a jiných platformách subjektů státní veřejné správy, sociální politiky, soukromého a neziskového sektoru.
Personální struktura pracoviště |
||||||||
počet pracovníků / součet úvazků |
kalendářní rok |
akademický pracovník* |
neakademický pracovník* |
externí spolupracovníci** |
||||
profesor |
docent |
odborný asistent |
Asistent |
asistentka-sekretářka |
referentka |
|||
2018 |
2 / 1,5 |
1 |
0 |
1 /0,25 |
1 |
1 |
176 |
|
2019 |
2 / 1,5 |
1 |
0 |
0 |
1 |
1 |
198 |
Legenda: * Kategorizace pozic a jejich pojmenování vychází z obecných zvyklostí akademického prostředí. Nemusí představovat skutečné pracovní zařazení na příslušnou pozici. Může se tedy lišit od pozice uvedené v příslušném pracovně-právní aktu.
** Vzhledem k individuálně pracovně-právnímu nastavení rozsahu pracovní činnosti, charakteru i její délky uvedený počet představuje počet pracovníků centra v pracovně-právním vztahu mimo hlavní pracovní poměr.
Pracovní tým, jenž byl tvořen jak interními pracovníky Výzkumného centra pro sociální začleňování FVP SU, tak externími pracovníky a zahraničními experty, kteří se s různým pracovním angažmá a s různou mírou participace zapojili do chodu agendy centra, za přímého řízení vedoucího pracoviště, zajistil v uplynulém roce níže uvedené výsledky činnosti centra, a to v oblastech:
• zabezpečení výuky a součinnost v akreditačních procesech
• vědeckovýzkumné, vědecko-rozvojové a publikační aktivity
• internacionalizace a vědeckovýzkumné a publikační aktivity
• třetí role univerzit
MPSV - Romologická studia pro pracovníky veřejného a neziskového sektoru, pro pracovníky působící v církvi a v privátní sféře = žádost o udělení akreditace zamítnuta pro nepředmětnost tématického zaměření.
MŠMT - Romologická studia pro pracovníky veřejného a neziskového sektoru, pro pracovníky působící v církvi a v privátní sféře = žádost o udělení akreditace stažena.
MŠMT - Pedagogické studium speciální pedagogiky pro kvalifikované učitele praktického vyučování, odborného výcviku, učitele mateřských škol a vychovatele = akreditace udělena do 20. 1. 2023.
• Pracoviště ukončilo realizaci tříletého rozvojového projektu zaměřeného na podporu inkluzivního vzdělávání nejen romských žáků základních škol, jenž byl plně financován z prostředků evropských strukturálních fondů OP VVV, a tím svou realizací zajistit součinnost s terénní školskou praxi, navázání aktivní spolupráce se školským a sociálním sektorem, jejíž výsledek má souvislost mimo jiné s formálními požadavky akreditačních procesů v rámci studijních programů, jež připravují studenty k výkonu profese regulovaného povolání. Realizace projektu přináší deklarované výsledky činnosti FVP SU pro občanskou veřejnost, významně se podílí na zajištění rozvoje kvality života a jeho strukturálních podmínek. Do aktivit projektu bylo zapojeno celkem 52 základních škol. Tříletý projekt fakulty inkluzivního vzdělávání přinesl 551 zapojeným pedagogům slušné finanční ohodnocení za zajištění jejich podpory inkluze ve vzdělávání celkem 2589 žákům ze dvou krajů v republice. Na vybraných školách byla zřízená pozice školního speciálního pedagoga (4), školního asistenta (9) a také pozice koordinátorů školské inkluze (13). Tyto pozice vykonávali celkem 26 pracovníků. Uskutečnilo se celkem 12 tematizovaných workshopů s celkem 93 účastníky, některé na půdě fakulty, jiné na půdě neziskového sektoru a na půdě jedné ze zapojených škol. V rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků jsme proškolili ve 22 pořádaných kurzech celkem 320 pedagogických pracovníků. Pamatovali jsme na 8 výměnných pobytů (4 pro ředitele škol a 4 pro pedagogy) a celkem 10 poskytnutých minimálně 23 hodinových setkání v podobě pedagogického konzilia.