ZŠ pro tělesné postižené Dostojevského se stala novým fakultním pracovištěm

  • Iveta Šupíková
  • 28.06.2021
V pátek 25. června 2021 byla podepsána smlouva o vzájemné spolupráci Fakulty veřejných politik v Opavě a Základní školy pro tělesně postižené, Opava, Dostojevského 12.

Podpisem smlouvy děkan fakulty prof. PhDr. Rudolf Žáček, Dr. a ředitelka školy Mgr. Silvie Häuserová uzavřeli dohodu o vzájemné spolupráci a základní škola se stala novým fakultním pracovištěm. Zařadila se tak mezi stávající partnery fakulty, k nimž patří například Charita Opava, Dětské centrum Čtyřlístek Opava, Slezská nemocnice v Opavě, Psychiatrická nemocnice v Opavě a další.

Věříme, že tato spolupráce bude ku prospěchu obou institucí, které se budou moci vzájemně podporovat a rozšiřovat své možnosti.


Angažmá speciálního pedagoga je v současné době mnohem širší, neboť se týká nejen dětí, žáků a studentů, ale všech osob se speciálními potřebami napříč věkovými kategoriemi. Z toho vyplývají oprávněně vyšší nároky na očekávané kvalifikační předpoklady. Vedle potřebného teoretického základu studenti absolvují v rámci bakalářského studia předměty odborné praxe v celkovém rozsahu cca 500 hodin. Povinné předměty odborné praxe prolínají všemi ročníky a jejich koncepce je založena na postupném zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech v úzké vazbě na profil absolventa. 

Odborná praxe studentů je organizována ve školách a školských zařízeních (mateřských školách, základních školách, základních školách speciálních, speciálně pedagogických centrech), ve státních a nestátních organizacích poskytujících sociální služby (centrech denních služeb, denních a týdenních stacionářích, domovech pro osoby se zdravotním postižením, domovech pro seniory, terapeutických komunitách ad.) a zařízeních ústavní nebo ochranné výchovy (diagnostických ústavech, dětských domovech, dětských domovech se školou ad.).

Při odborné praxi je kladen důraz na respekt ke speciálním potřebám cílové skupiny osob napříč  věkovými kategoriemi při realizaci preventivních stimulačních programů a činností zaměřených na předcházení, odstraňování nebo zmírnění problémů v jejich osobnostním a sociálním rozvoji.