Monika Horsáková: Letošní Colours byly jiné, přinesly nám výzvu, která se neodmítá

  • Lenka Čápová
  • 29.07.2019
Filmový štáb Slezské univerzity v Opavě se v průběhu letošního multižánrového festivalu Colours of Ostrava stal výrazně významnějším „hráčem“ než v minulých letech. V rámci stále prestižnějšího mezinárodního diskusního fóra Meltingpot, na němž pod vedením Moniky Horsákové každoročně tým složený převážně z pedagogů, studentů a absolventů oboru Audiovizuální tvorba (AVT), mělo jeho účinkování letos další rozměr: v rámci partnerství Slezské univerzity s Meltingpotem mu byl svěřen projekt Voices of Meltingpot. Jeho náplní jsou filmové zpovědi dvaceti osobností, které na Meltingpotu vystupovaly. V provizorním studiu vybudovaném v prostorách Dolu Hlubina vyprávěly o svém životním příběhu, tvorbě, myšlenkách, vizích….
Moniko, jak se stalo, že vám byl svěřen projekt Voices of Meltingpot? 
To je otázka spíš na organizátory… :) S týmy Meltingpotu a Colours of Ostrava spolupracujeme už několik let. Připravujeme aftermovie Meltingpotu, Festivalu v ulicích, Czech Music Crossroads či Colours bez bariér, záznamy debat Meltingpotu, záznamy koncertů Czech Music Crossroads či záznam koncertu Cheikha Lô z Colours of Ostrava. Já sama s oběma týmy celoročně dramaturgicky a produkčně spolupracuji. Takže to je asi přirozené vyústění mé i fakultní a univerzitní spolupráce s festivalem. A je to jedna z těch výzev, která se neodmítá. 

Jak si má běžný čtenář denní práci vašeho týmu na Meltingpotu konkrétně představit? A jaká je vaše role?
Vše začalo už dva dny před Colours of Ostrava na mezinárodním showcasovém festivalu s konferencí Czech Music Crossroads, pro který jsme natáčeli koncerty a aftermovie, zajišťovali jsme také oficiální fotografie. Na Colours jsme měli tým čítající tři desítky lidí. Měli jsme na starost nejrůznější fotografické a audiovizuální služby, audio záznamy debat Meltingpotu, rozhovory a také již zmíněný projekt Voices of Meltingpot. To vše by nešlo bez dobré koordinace a zázemí. Vzhledem k tomu, že jsem měla Voices na starost režijně, pomáhali mi s koordinací zbytku štábu Eva Solanská a Jaroslav Zajíček. Voices of Meltingpot jsme naráčeli v improvizovaném studiu, které jsme i s maskérnou vybudovali v hudebních zkušebnách v areálu Dolu Hlubina. Začínali jsme obvykle v osm hodin ráno a natáčeli do devíti večera, každý rozhovor trvá 60–70 minut, pak je potřeba stáhnout data. Osobnosti k rozhovorům vybíral tým Meltingpotu, měli jsme tak možnost se setkat např. s Yan Mei (CHN), Joem Davisem (USA), Devakantem (USA), Nahkem Bearem (USA), Cedrikem Leghtonem (USA), Donnou De Lory (USA), Manarim Ushiguou (ECU) a dalšími. S vedením rozhovorů nám pomáhali další skvělé osobnosti jako Tomáš Etzler, Jonathan Terra, Tereza Ghose, Petr Dorůžka, Marta Pilařová, Tim Benčík, Petr Šlechta, Bob Kartous či Veronika Poláčková. Zbytek štábu začínal v jedenáct dopoledne, studenti, kteří měli na starost focení scén Colours of Ostrava pracovali až do konce denního programu, což je na některých scénách až do ranních hodin. K dispozici máme vždy místnost jako takový náš základní tábor, kde máme techniku, dobíjíme baterie (k přístrojům i vlastní), stahujeme data. Kolem desáté večerní se vždy sejdeme na koordinační poradě, kde řešíme, jak šel den a kdo a co bude dělat den následující. 

V této souvislosti se nabízí otázka, zda jste v areálu také spali?
Někteří studenti jeli domů, jiní, včetně mé maličkosti, v areálu přespávali. 

Vraťme se k Voices of Meltingpot. Která z natáčených osobností vás nejvíce zaujala?
To se vybírá těžce. Natočili jsme velmi silné vzkazy a zpovědi. Spíš budeme mít problém krátit a některé z výpovědí hodit do koše. Vybrat jednoho či dva rozhovory by bylo nefér. Husí kůži jsem měla v podstatě pořád. A myslím že i zbytek štábu – skvělí kameramani Ondřej Smékal a Ondrej Zelenec, zvukaři Petr Janoš a Jaroslav Zajíček, fotigraf Jan Vlček a maskérka Jana Debreczenyiová. Všem jim za skvělou práci děkuji. I díky nim, jejich profesionalitě a pohodě se tyhle intenzivní pracovní dny pro mě proměnily v nezapomenutelný zážitek. Ondřej Smékal po Colours napsal na Facebook: „Bejt zavřenej pět dní od rána do večera ve sklepě? Pro mě zatim nejlepší Colours of Ostrava!“ Já to mám stejně.

Jak vidí dvacítka těchto lidí budoucnost? Hovořili jste o tom? 
S některými ano, s jinými ne. Každopádně se dá říci, že napříč rozhovory se dá vystopovat shoda v názoru, že lidstvo aktuálně stojí na pomyslné křižovatce. Kterou z cest si však vybere…

Nyní pracujete na zpracování materiálu. Co to obnáší? 
Hodiny třídění dat, posléze střihu, pak mix zvuku, barevné korekce, zkrátka pracujeme na postprodukci/finalizaci výstupů. 

Kdy se na výstupy můžeme těšit? 
Průběžně máme několik termínů, kdy musíme odevzdat dílčí práce – koncerty, aftermovie, trailer k Voices o Meltingpot. Jednotlivá videa projektu průběžně na podzim, vše by mělo být kompletně hotovo do Vánoc.  

PTALA SE:  Zuzana Urbánková/Centrum multimediální tvorby

FOTO: Archiv oboru Audiovizuální tvorba