Vernisáž v Galerii Hauerova 4: MARCUS RAMUSYO DE ALMEIDA BRASIL

  • Kamila Návratová
  • 23.09.2024
ENCHANTMENT [OČAROVÁNÍ]
[kurátor výstavy] Jana Orlová
[výstava potrvá] 11. 11. 2024

Marcus Ramusyo de Almeida Brasil je multimediální umělec narozený v São Luís, v oblasti Maranhão poblíž rovníku. Koncept očarování je spojen s Tamborou de Nina, kultem vúdú v Beninu a jeho brazilskou verzí. Série fotografií vystavených v Galerii Hauerova 4 byla pořízena v Boi da Floresta, v pralese „očarovaných zvířat“. Například postava Cazumbá, očarovaná lesy, je zčásti kůň, zčásti pes a zčásti opice. Tato bytost tančí se zvonečkem v ruce, prudce pohybuje boky, a to vždy v kruhu. V očarovaném vesmíru jsou archetypy uspořádány coby vrstvy v prostoru: entity se po své smrti stávají posvátnými, stávají se určitým druhem boha či božství, zatímco „očarovaní“ žijí životem na hraně mezi tímto a na oním světem. V pojetí očarování se rituální smrt a znovuzrození vola opakuje ad eternum a tento akt řídí celou ekologii vědění o předcích. Ve fotografické tvorbě Ramusyo Brasila můžeme vidět živou cyklickou tradici, barvitý pohled místního člověka, zasvěcence. [Ramusyo Brasil is a multimedia visual artist based in São Luís, the region Maranhão near the equator. The concept of enchantment is linked to Tambor de Mina, the Voudou cults of Benin, and their Brazilian version. A series of photos exhibited in Hauerova 4 Gallery were taken in Boi da Floresta, a forest of „enchanted animals“. For example, the figure of the Cazumbá, enchanted by the forests, is partly a horse, partly a dog, and partly a monkey. The entity dances with a bell in its hand, its hips are moving sharply, always in a circular shape. In the enchanted universe, the archetypes are arranged like layers in space: The entities became sacred after their death, becoming a kind of god or divinity, while the enchanted are still alive, living a life in between the here and the hereafter. In the concept of enchantment, the ritual death and rebirth of the ox are repeated ad eternum, and this act governs an entire ecology of ancestor knowledge. In Ramusyo Brasil´s photography work, we can see a living cyclical tradition, a colorful point of view of a local, an insider.]

[GALERIE HAUEROVA 4] Po–Pá 10.00–18.00 hod.