Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby připravoval přímé přenosy, které získaly Cenu Jantar

  • Kamila Návratová
  • 20.09.2021
Ostravská Komorní scéna Aréna získala Cenu Jantar za mimořádnou uměleckou úroveň online streamů. Přímé přenosy zajišťovali studenti Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby a režírovala je vedoucí ústavu Monika Horsáková. Nabízíme s ní krátký rozhovor.
Jak vnímáte podíl ústavu na tomto ocenění?
Myslím, že podíl je výrazný. Nešlo totiž jen o technické zajištění streamování. Šlo o realizaci několikakamerového přímého přenosu – koncepci rozmístění jednotlivých kamer, záběrování scén, rytmu střihu... Tedy o audiovizuální tvůrčí práci. Komorní scéně Aréna tu cenu moc přeji, protože se v době, kdy nemohla hrát pro diváky v hledišti, rozhodla přinést originální program alespoň v digitálním prostoru. Nespokojila se s reprízami již natočených záznamů svých inscenací, připravila řadu inscenovaných čtení a divadelních představení určených jen pro tyto „covidové“ přenosy. My jsme jim pak vtiskli audiovizuální podobu. Pokud tyto přenosy porota Cen Jantar shledala za natolik kvalitní, že se je rozhodla ocenit, pak z toho máme samozřejmě velkou radost, protože bezesporu část oné kvality jde za námi, a část této ceny je tedy i naše.  

Kolik přenosů jste v rámci této spolupráce zajišťovali? 
Začali jsme na jaře 2020 přenosy hereckých debat z Komorní scény Aréna. Po prázdninách se zdálo, že se nová sezóna rozběhne, ale už v říjnu ji uťala druhá vlna pandemie a divadlo se s námi dohodlo na dalších přenosech, tentokrát už šlo o inscenovaná čtení a divadelní představení. Celkem jsme jich společně připravili pět. Šlo o inscenované čtení hry Andreje Kurejčika Uražení. Bělo(r)usko, tento přímý přenos byl zařazen do mezinárodního projektu Worldwide Readings, dále inscenovaná čtení her Tomáše Vůjtka Ubohý večer a Ten druhý, undergroundový kabaret z básní „ruského Magora“ Igora Sergejeviče Cholina s názvem Cholinova chovna a v rámci Noci divadel jsme vysílali přenos divadelního představení inscenace Tomáše Vůjtka Pašijová hra aneb O nejslavnějším zmrtvýchvstání. Všechny přenosy jsou stále přístupné na sociálních sítích Komorní scény Aréna nebo také na naší vzdělávací internetové televizi LucernaTV.

Jakým způsobem přenosy probíhaly? Zažili jste nějaké neobvyklé situace?
Přenosy probíhaly jednou za měsíc. Komorní scéna Aréna vždy vybrala hru, nazkoušela ji, já jsem se některých zkoušek účastnila, abych měla představu o scénografii, pohybu herců na jevišti, svícení, možnostech rozmístění kamer, bylo potřeba promyslet nazvučení přenosů atd. V den přímého přenosu jsme ráno museli vše technicky připravit, postavit režii, kamery, kabeláž, vyřešit ozvučení..., dopoledne obvykle následovala zkouška, večer pak streamovaný přímý přenos. Neobvyklé situace jsme nezažívali, spíš přicházely momenty, kdy jsme museli rychle reagovat na změnu. Třeba když se večer před streamem rozhodl režisér pro jiný jevištní koncept. 

Rozhodně to minimálně na začátku muselo být neobvyklé, herci jsou zvyklí na diváky a najednou tam stály jen kamery. 
Myslím, že hrát před prázdným hledištěm je pro herce vždy náročné. Česká televize pravidelně natáčí záznamy divadelních představení do vysílání, mnohdy bez diváků, a nevynechala v minulých letech ani Komorní scénu Aréna, takže přímo natáčení nebo kamery nebyly pro herce něčím novým. Nová ale byla celá situace. Nešlo jen o jeden den přenosu s tím, že zítra bude hlediště zase plné. Tady nikdo nevěděl, kdy se budou moci diváci do divadla vrátit. To bylo pro herce a všechny další pracovníky divadel bezesporu frustrující. I proto jsem obdivovala, kolik energie dokázali všichni do přenosů vložit. Věřím, že jsme ji alespoň částečně pomohli přenést mezi lidi – byť jen zprostředkovaně přes obrazovku. 

Živé streamy probíhaly v covidové době, kdy se v podstatě zastavil veškerý život. Na přenosech a jejich streamování se podíleli převážně studenti pod vašim pedagogickým a režijním vedením. Nahradilo jim to alespoň nějakým způsobem praktickou výuku, která se v podstatě celý minulý akademický rok nemohla konat?
Studenti, kteří se na přenosech z Komorní scény Aréna podíleli, si mohli v praxi vyzkoušet práci kameramana, zvukaře nebo střihače při živém přenosu, což je samozřejmě jiná disciplína než filmové natáčení. Naši studenti připravovali rovněž technické zajištění všech streamovaných přenosů, takže i v tomto ohledu se zdokonalili. Pořád si ale myslím, že tři semestry distanční výuky do našeho oboru významně zasáhly, a je mi líto, že studenti o řadu praktické práce, ať už v ateliéru nebo plenéru, přišli. Snažili jsme se jim to v červnu i o prázdninách vynahradit různými workshopy nebo mimořádnou blokovou výukou či osobními konzultacemi, další workshopy chystáme na podzim. 

Do online prostoru se za poslední měsíce přesunulo velké množství akcí. Byli jste součástí nějakých dalších zajímavých projektů?
Náš ústav připravoval živé přenosy např. z koncertů Janáčkovy filharmonie nebo festivalu Souznění. Naši studenti připravili také velmi ambiciózní živý přenos koncertu Essential Changes, který pořádalo Ostravské centrum nové hudby v pražském klubu DOX – tento přenos převzalo také iVysílání České televize. Už v březnu 2020 jsme rozjeli internetovou vzdělávací televizi LucernaTV, kde jsme zveřejnili řadu vzdělávacích filmů s metodickými materiály pro učitele, mnoho dalších dokumentů, studentských filmů, virtuálních výstav, záznamů divadelních představení či koncertů atd. Pro respektovaný ostravský Antikvariát a klub Fiducia jsme během pandemie začali vyrábět pořady autorského čtení Hlasy města, audiovizuální prohlídky výstav a kurátorská slova k nim a také pořad Ostravské kulturní stopy, který je jakousi virtuální kronikou moravskoslezské metropole. Pro Komorní scénu Aréna jsme připravili záznam představení hry Karpatský Thriller, který měl českou premiéru na portálu Dramox. 

Budete s Komorní scénou Aréna v nějaké míře spolupracovat i nadále?
Určitě ano. Když to loni v létě chvíli vypadalo, že je po pandemii, natočili jsme pro Komorní scénu Aréna hudební videoklip k nadcházející sezóně. Jmenuje se Aréna je ústav a je velmi úspěšný. I díky tomu jsme se s divadlem domluvili na dlouhodobé spolupráci, spočívající především ve výrobě propagačních videí a záznamů divadelních představení. Věřím, že už s diváky v hledišti.