„Vyrobili jsme již čtyři díly tohoto seriálu, přičemž aktuální čtvrtý se věnuje kultovní knize Viktora Koláře a Jaroslava Žily Ostrava – obležené město,“ upřesňuje vedoucí ústavu a režisérka snímků Monika Horsáková. V polovině devadesátých let dostal fotograf Viktor Kolář od ostravského magistrátu dotaci na vznik reprezentativní publikace, ve které měl shromáždit snímky dokládající jeho ojediněle vnímavý pohled na rodné město a doplnit je verši Jaroslava Žily. „Vznikla mimořádná publikace, která nebyla tradiční barvotiskovou propagační knihou, ale citlivou uměleckou výpovědí o Ostravě. Tehdejšímu vedení města se ovšem nelíbila, označovalo ji za ,černočernou‘, radním se nezdála pro prezentaci moravskoslezské metropole vhodná, a tak téměř celý náklad skončil ve skladu,“ konstatuje Monika Horsáková. Do knihkupectví šlo jen asi 100–150 kusů z už tak malého nákladu 1 000 kusů, kniha se proto během let stala nedostupnou raritou. Jak tato dnes kultovní kniha vznikala? A jaké bylo její přijetí? V čem je ojedinělá a jak její kvalitu prověřil čas? O tom hovoří v Ostravských kulturních stopách fotograf Viktor Kolář a literární historik Pavel Hruška.
Ostravské kulturní stopy: Ostrava – obležené město
K zhlédnutí na youtube jsou již 4 díly Ostravských kulturních stop. Kromě nejnovějšího pořadu o knize Ostrava – obležené město jsou již z cyklu Ostravské kulturní stopy k zhlédnutí tyto snímky:
KAVÁRNA ELEKTRA – Flamendři, umělci, honorace i podsvětí, Voskovec a Werich a další známé i zapomenuté osobnosti – ti všichni se setkávali ve slavné prvorepublikové kavárně v centru Ostravy. Více o kulturním kvasu v kavárně Elektra s publicistou a básníkem Ivanem Motýlem.
PODCHOD POD FRÝDLANTSKÝMI MOSTY – Martin Mikolášek hovoří o výstavě neoficiální kultury v roce 1989 s názvem Ahoj, lidi a formování výtvarné skupiny Přirození.
„OSTRAVSKÝ DONBAS“ ANEB NOVÁ HUŤ V KRÁSNÉ LITERATUŘE – Literární historik Pavel Hruška vás zasvětí do obrazu ostravské Nové huti v literární produkci 50. 60. i sedmdesátých let a seznámí vás třeba i s autory, kteří o ostravské huti nejen psali, ale také v ní pracovali.
„Za pomoc a cenné historické podklady při přípravě Ostravských kulturních stop děkujeme Archivu města Ostravy a archivu České televize, Televizního studia Ostrava. Děkujeme také všem dalším institucím a osobám, které nám poskytují materiály, všechny uvádíme v titulcích pořadů,“ říká Monika Horsáková. „A díky patří také studentovi navazujícího magisterského studia oboru Audiovizuální tvorba Janu Vlčkovi, který se na seriálu podílí kameramansky, a samozřejmě Iloně Rozehnalové, předsedkyni spolku Fiducia, která se o celý projekt stará produkčně a má na starost také rešerše,“ dodává.
Na fotce je fotograf Viktor Kolář s knihou Ostrava – obležené město