Natáčení je možnost užít si živé umění

  • Kamila Návratová
  • 16.03.2021
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby ani v současné komplikované situaci nezahálí. Studenti a pedagogové ústavu díky fakultní technice a svým dovednostem šíří umění, které kvůli vládním opatřením nemůže probíhat živě, alespoň prostřednictvím digitálních médií. Už v březnu minulého roku ústav zpřístupnil internetovou vzdělávací televizi LucernaTV, studenti a pedagogové ústavu zajišťují živé přenosy koncertů Janáčkovy filharmonie či představení Komorní scény Aréna. O dalším projektu – pořadu Hlasy města pro cyklus Fiducia on-line – jsme hovořili s vedoucí ústavu Monikou Horsákovou.
„Hlasy města“ jsou jedním z on-line pořadů ostravského Antikvariátu a klubu Fiducia. Každý díl je věnován místnímu literátovi, který kromě své tvorby představuje i jeho oblíbené městské zákoutí a na závěr předává štafetu literátovi dalšímu. Odkud tento nápad vzešel?

Jde o společný projekt spolku Fiducia a naší internetové vzdělávací televize LucernaTV. S Fiducií dlouhodobě spolupracujeme – já jsem v dramaturgické radě klubu, mívám také několikrát do roka komponované pořady, pro klub děláváme se studenty záznamy debat či akcí, pořádáme tam filmové projekce. Na podzim, na začátku druhé vlny pandemie onemocnění covid-19 jsme s majitelkou klubu Ilonou Rozehnalovou přemýšlely nad pravidelnými audiovizuálními pořady Fiducie, které by alespoň částečně kompenzovaly příznivcům Fiducie živé akce, které se kvůli vládním opatřením nemohou konat. Živé setkání samozřejmě zcela nahradit nelze, ale chtěly jsme vymyslet něco, co by mohlo fungovat jako pravidelný pořad a mělo ideálně smysl i po skončení mimořádných opatření. A nakonec jsme se dohodly, že by to mohlo být takové krátké autorské čtení spojené s nějakým konkrétním ostravským místem. Zaměřit jsme se přitom rozhodly na nastupující generaci literárních autorů, kteří zatím tolik příležitostí k mediální prezentaci nemají.

Venku jsou zatím 4 díly, jaký je plánovaný rozsah? A dostaneme se i za hranice Ostravy?

Venku jsou 4 standardní díly s Petrem Ligockým, Petrem Stachem, Jakubem Strouhalem a Vasiliosem Chaleplisem a také jeden speciál věnovaný Janu Balabánovi k jeho nedožitým šedesátinám, ve kterém na něj vzpomínají a z jeho textů čtou jeho přátelé. V tuto chvíli chystáme další speciál – tentokrát k nedožitým šedesátinám Jaroslava Žily. A pak přijde na řadu další standardní díl pořadu, a to s básnířkou Kristýnou Svidroňovou. Zatím plánujeme zůstat na Ostravsku.

Jak vypadá dramaturgie a (post)produkce takového krátkometrážního pořadu během pandemie? Urychluje téměř 100% on-line žití práci, nebo je to naopak?

Spíš bych řekla, že je příjemné být živě u nějakého uměleckého výkonu – to si moc užíváme. Já třeba nejen u tohoto pořadu, ale i u živých přenosů představení z Komorní scény Aréna, kterých jsme se studenty nastreamovali od podzimu už několik, další kolegové a studenti zase u koncertů Janáčkovy filharmonie Ostrava.

Co všechno se studenti Audiovizuální tvorby při práci na jednom dílu mohou naučit? 

Spolupracuje s námi pravidelně Jan Vlček z navazujícího magisterského studia oboru Audiovizuální tvorba, který pro jednotlivé díly natáčí ilustrační záběry. Myslím, že to je pro něj jednak příležitost setkat se s dalšími zajímavými umělci z našeho regionu, poznávat zajímavá místa a také příležitost naučit se jisté pravidelnosti natáčení, která je mnohdy neúprosná, ale pro jakýkoliv cyklický projekt nezbytná. Věřím, že jsou to pro něj zkušenosti nejen kameramanské, ale třeba i scenáristické či režijní.

Co všechno již z tohoto plodného partnerství vzniklo? A kde můžou zájemci výsledky najít?

Toho je opravdu celá řada, omezím se tedy na to nejaktuálnější. Kolegyně z našeho ústavu Kristína Pupáková je například autorkou nového loga a vizuálního stylu Fiducie, graficky pro klub navrhovala trička a tašky s architektonickými dominantami Ostravy nebo trička a tašky k už zmíněnému balabánovskému výročí. Je také autorkou grafického designu knih, které Fiducia vydala v posledních dvou letech, např. titulů 20 let Fiducie a ostravské kulturní scény nebo Cesty do ostravského (v)nitrozemí. O spolupráci dramaturgické jsem již hovořila, a pokud jde o spolupráci audiovizuální, pak bych chtěla upozornit na nový pořad, na kterém v současnosti pracujeme. Jmenuje se Ostravské kulturní stopy a jde o jakousi virtuální kulturní kroniku města. Všechny audiovizuální pořady, které vznikly pro projekty Fiducia on-line a Ostravské kulturní stopy jsou k vidění na stránkách klubfiducia.cz nebo na lucernatv.cz.